راهنمای کامل در مورد بیماری دیابت؛ انواع، علائم، تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان

انواع دیابت

دیابت یک بیماری شایع است و زمانی ایجاد می‌شود که بدن قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد. این مشکل باعث افزایش میزان قند در جریان خون می‌شود. در نتیجه دیابت بروز داده می‌شود. دیابت باید حتما به صورت اصولی کنترل شود، در غیر این صورت می‌تواند به بروز مشکلات جدی در اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب منجر شود. 

بهتر است با مثال این بیماری را به شما توضیح دهیم. در فرآیند هضم، غذاهای مختلف به منابع متفاوتی تجزیه می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که نان، برنج و ماکارونی مصرف می‌شوند، بدن گلوکز را از آنها تولید می‌کند. وقتی گلوکز به جریان خون منتقل می‌شود، نیاز به انسولین دارد تا به مقصد نهایی‌اش، یعنی داخل سلول‌های بدن، برسد و در آنجا مصرف شود. اینجاست که انسولین به عنوان کلیدی عمل می‌کند که قفل در دیواره سلول‌ها را باز می‌کند و به گلوکز اجازه می‌دهد وارد سلول‌ها شود.

پانکراس این انسولین را تولید کرده و آن را در جریان خون آزاد می‌کند. اگر پانکراس به اندازه کافی انسولین تولید نکند یا اگر سلول‌های بدن به آن پاسخ ندهند و از آن به‌طور صحیح استفاده نکنند، دیابت ایجاد می‌شود.

به طور کلی در افراد مبتلا به دیابت، یکی از دو شرایط زیر رخ می‌دهد: ۱- پانکراس انسولین تولید نمی‌کند یا مقدار تولید شده کافی نیست. ۲- پانکراس انسولین تولید می‌کند، اما سلول‌های گیرنده به آن پاسخ نمی‌دهند و نمی‌توانند به‌طور صحیح از آن استفاده کنند. اگر گلوکز نتواند وارد سلول‌های بدن شود، در جریان خون باقی می‌ماند و سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد. در ادامه مطلب بیشتر درباره انواع، علائم و روش های پیشگیری از بروز این بیماری صحبت می‌کنیم. 

همچنین برای خرید انواع پانسمان ضد آب، بتادین، چسب پزشکی و مواردی از این قبیل هم می­توانید به فروشگاه سایت مراجعه کنید. 

علائم اصلی دیابت چیست؟

علائم اصلی دیابت
علائم اصلی دیابت
  • عطش فراوان: افزایش نیاز به آب و احساس عطش فراوان 
  • افزایش ادرار: افزایش ادرار به ویژه در شب، از علائم شایع دیابت است.
  • خستگی: افراد مبتلا ممکن است در طور روز احساس خستگی و کاهش انرژی داشته باشند.
  • لاغری سریع: دریافت انرژی از بافت‌ها و عضلات ممکن است منجر به لاغری بی‌دلیل و سریع شود.
  • ضعف بینایی: مشکلات بینایی و تاری دید در برخی از افراد دیابتی ممکن است رخ دهد.
  • جوش و زخم‌: ممکن است زخم‌ها و جوش‌هایی در بخش‌های مختلف بدن ایجاد شوند که به دلیل دیابت به طور کامل بهبود پیدا نمی‌کنند. 
  • گیجی و عدم تمرکز: مشکل در تمرکز و احساس گیجی نیز ممکن است نشانه دیابت باشد.
حتما بخوانید  بررسی انواع ماسک

 توجه داشته باشید که علائم بیماری دیابت ممکن است به تدریج بروز داده شوند و برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. پس در صورت تجربه هر کدام از این علائم مشکوک، مراجعه سریع به پزشک و انجام تست‌های لازم اهمیت بسیار زیادی دارد. 

بررسی انواع دیابت 

به طور کلی دیابت به طور کلی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه هر کدام را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم. 

بررسی انواع دیابت 
بررسی انواع دیابت 

دیابت نوع 1 

دیابت نوع 1 که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود، کمتر شایع است و دلایل بروز آن شامل عوامل ژنتیکی و محیطی است که هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند. این نوع دیابت می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. منشا اصلی دیابت نوع 1 ارثی است. 

دیابت نوع 2 

دیابت نوع 2 که به آن دیابت غیر وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین نوع دیابت در جهان است. اصلی‌ترین علت این نوع دیابت معمولاً مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین است. این نوع دیابت بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود که معمولا به دلیل اضافه وزن، کمبود تحرک بدن و تغذیه‌ نامناسب ایجاد می‌شود و در حال حاضر در جوانان و نوجوانان هم رو به افزایش است. 

دیابت بارداری 

البته در برخی موارد، دیابت در زمان بارداری نیز ایجاد می‌شود که به آن دیابت بارداری گفته می‌شود. هرچند علائم دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود، اما زنان باردار مبتلا، در آینده ممکن است به دیابت نوع 2 هم مبتلا شوند.

پیش دیابت چیست؟ 

پیش دیابت یا مرحله‌ پیش از دیابت، یک وضعیت است که قبل از ایجاد خود بیماری اصلی رخ می‌دهد. در افراد مبتلا به پیش دیابت، سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز به اندازه‌ای که به عنوان دیابت شناخته شود، نیست. این وضعیت بسیار شایع است، اما خوشبختانه با تدابیر مناسب می‌توان جلوی تبدیل شدن آن به دیابت را گرفت.

راهکارهای زیر نکات کلیدی هستند که در کنترل پیش دیابت و جلوگیری از تبدیل آن به دیابت اصلی می‌توانند موثر باشند:

  • کاهش وزن: حتی کاهش وزن به مقدار کمی در حدود 5 تا 7 درصد می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کنترل پیش دیابت داشته باشد.
  • ورزش مداوم: انجام ورزش به صورت مداوم و روزانه مثل دویدن و حتی راه رفتن سریع می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش مقدار قند خون کمک کند.
  • تغذیه مناسب و سالم: وجود یک رژیم غذایی سالم که شامل مقادیر مناسب از گروه‌های غذایی اصلی مورد نیاز بدن باشد، نقش مهمی در کنترل قند خون و وزن دارد.
  • کنترل استرس: مدیریت استرس از طریق تکنیک‌های ریلکسیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی می‌تواند به بهبود وضعیت پیش دیابت کمک کند. 
حتما بخوانید  روزی چند بار می‌توانیم از نخ دندان و مسواک استفاده کنیم؟

چه کسانی به دیابت مبتلا می‌شوند؟ 

در حال حاضر در جهان افراد مختلفی به دیابت مبتلا می‌شوند و وجود یک یا چند عامل ریسکی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در هر فرد افزایش دهد. برخی از عوامل اصلی محرک در ابتلا به دیابت عبارتند از:

  • افراد کم تحرک: فردی که سطح فعالیت بدنی کم داشته باشد، با خطر ابتلا به دیابت مواجه است.
  • سابقه دیابت در بستگان درجه یک: اگر در خانواده فرد دیابتی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به دیابت در دیگر افراد هم افزایش می‌یابد.
  • سابقه دیابت بارداری یا تولد نوزاد با وزن بالا: زنانی که در دوران بارداری با دیابت مواجه شوند یا نوزاد آن‌ها با وزن بالا به دنیا آمده باشد، خودشان هم ممکن است در معرض خطر دیابت باشند.
  • فشار خون بالا: افرادی که به دلیل فشار خون بالا تحت درمان هستند، ممکن است در خطر ابتلا به دیابت قرار بگیرند.
  • زنان با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: این سندرم می‌تواند با مقاومت به انسولین و افزایش خطر دیابت مرتبط باشد.
  • هموگلوبین A1C بالا یا اختلال‌های گلوکز: داشتن هموگلوبین A1C معادل یا بالاتر از %5.7 یا داشتن اختلال در آزمایش‌های گلوکز ناشتا می‌تواند بیانگر خطر ابتلا به دیابت باشد.
  • سابقه بیماری‌های قلبی عروقی: افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند، ممکن است به دیابت هم مبتلا شوند. 
  • چربی خون بالا: افرادی که چربی‌ خون بالایی دارند، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به دیابت مواجه شوند. 

روش های پیشگیری از دیابت نوع 2 

برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، حتما به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید:

  • کاهش وزن 
  • مصرف غذاهای سالم 
  • ورزش و تحرک بدنی روزانه 
  • نوشیدن آب کافی در طول روز 
  • محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده 
  • کاهش استعمال دخانیات 
دیابت
دیابت

خرید انواع پانسمان ضد آب، بتادین و چسب پزشکی 

برای خرید انواع پانسمان ضد آب، چسب پزشکی و مواردی از این قبیل می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید. در حال حاضر امکان خرید اینترنتی تمام وسایل پزشکی جانبی از قبیل چسب، بتادین و پانسمان های مختلف به صورت عمده و تک در این سایت وجود دارد و می توانید سفارشتان را ثبت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید هم می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *