تفاوت سرنگ انسولین با سرنگ معمولی چیست؟

تفاوت سرنگ انسولین با سرنگ معمولی چیست؟

لوزالمعده در بدن وظیفه ترشح هورمون انسولین برعهده دارد و نقش این هورمون کنترل میزان سطح قند خون است. اختلال در عملکرد لوزالمعده مانع از ترشح میزان مناسب انسولین در بدن خواهد شد. در این مواقع استفاده از سرنگ انسولین برای تزریق این ماده به بدن از احتمال بروز مشکلات جدی بر اثر ابتلا به قند خون بالا یا دیابت، جلوگیری می‌کند.

سرنگ‌های انسولین در ابعاد مختلفی در بازار موجودند. این محصولات به‌صورت دقیق درجه‌بندی شده‌اند و امکان تزریق دوز دقیق این هورمون را برای افراد مبتلا به دیابت فراهم می‌کنند. ضخامت سوزن این سرنگ‌ها در مقایسه با سرنگ‌های معمولی به‌مراتب کمتر است. این موضوع باعث می‌شود که انسولین با سرعت بیشتر و بدون ایجاد کبودی وارد بدن شود. در این مقاله انواع سرنگ‌ها از جمله سرنگ انسولین و بهترین سررنگ انسولین را معرفی کرده‌ایم، پس همراهمان بمانید.

تفاوت سرنگ انسولین با سرنگ معمولی چیست؟
تفاوت سرنگ انسولین با سرنگ معمولی چیست؟

انواع سرنگ ها

سرنگ کاربردهای متعددی دارد، به‌همین دلیل در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود تا استفاده از آن برای مصرف‌کنندگان راحت باشد. انواع این محصول عبارتند از:

  • سرنگ ساده: سرنگ‌های ساده یکی از پرکاربردترین انواع این محصولند که به‌منظور تزریق دارو یا گرفتن خون مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید در دمای ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند.
  • سرنگ توبرکولین: این محصول با ظرفیتی معادل یک سی‌سی و با ابعادی کوچک‌تر از ابعاد سرنگ‌های ساده، تولید می‌شود. تزریق دارو به کودکان، تزریق داروهای غلیظ در حجم کم و شست‌وشوی زخم‌ها بعضی از کاربردهای سرنگ توبرکولین محسوب می‌شوند.
  • سرنگ انسولین: با توجه به حساس بودن میزان انسولین تزریق‌شده به بدن درجه‌بندی این کالاهای پزشکی باید با دقت بالایی انجام شود. این نوع سرنگ با ظرفیت‌های مختلف از جمله ۰.۳ میلی‌متری، ۰.۵ میلی‌متری و یک میلی‌متری در بازار موجود است.
  • سرنگ گاواژ: این محصول در ابعاد و اندازه‌های گوناگون عرضه شده و اغلب برای تغذیه یا دارودرمانی بیمارانی استفاده می‌شود که قادر به خوردن غذا نیستند. تخلیه مایعات از داخل دستگاه گوارش یکی دیگر از کاربردهای سرنگ گاواژ است.
  • سرنگ لوئرلاک یا سرپیچ‌دار: سرنگ لوئرلاک مانند سرنگ ساده از سه بخش پیستون، محفظه پیستون و سرسوزن ساخته می‌شود. تفاوت در نحوه ساخت محفظه پیستون بارزترین تفاوت این محصولات با سررنگ ساده است. پوشش سیلیکونی روی این محصول یکی دیگر از تفاوت‌های لوئرلاک و سرنگ ساده است که باعث می‌شود افراد در زمان تزریق آمپول، درد و سوزش کمتری احساس کنند.
  • سرنگ لوئراسلیپ: این محصول با ظرفیت‌های مختلف مانند دو سی‌سی، سه سی‌سی، پنج سی‌سی و ۱۰ سی‌سی تولید می‌شود و هدف استفاده از آن خون‌گیری و تزریق است.
انواع سرنگ ها
انواع سرنگ ها

انواع سرنگ انسولین

سرنگ انسولین دارای سرسوزنی کوتاه است و به‌صورت دقیق درجه‌بندی می‌شود. این محصول در انواع مختلفی تولید شده‌ است که سرنگ‌های ۱۰۰ میل و سرنگ‌های ۵۰ میل از رایج‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند. خطوط درجه‌بندی روی این دو محصول با یکدیگر متفاوت است. در انواع ۱۰۰ میل هر خط کوچک درجه‌بندی دو واحد انسولین را نشان می‌دهد، اما در انواع ۵۰ میل هر خط کوچک نشانگر یک واحد است.

سرنگ‌های انسولین ۳۰ میل نیز در بازار موجودند که نسبت به این دو محصول متقاضیان کمتری دارند. حجم محفظه این محصولات با طول سرسوزن آن‌ها ارتباط دارد. مثلا محفظه سرنگ‌هایی با سوزن ۵ میلی‌متر ۳۰ میل است.

حتما بخوانید  دلایل ریزش مو در زنان و بهترین روش درمان آن

علاوه‌بر حجم محفظه، سرنگ انسولین بر اساس نحوه و قابلیت جدا شدن سرسوزن از بدنه نیز تقسیم‌بندی می‌شود. این سرنگ‌ها بر حسب این معیار دسته‌بندی موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • سرنگ‌های انسولین یکپارچه: در این محصول سرسوزن به محفظه اصلی متصل است و امکان جداسازی سرسوزن از بدنه وجود ندارد. به ‌علت امکان تخلیه کامل مایع انسولین از داخل بدنه، این سرنگ‌ها به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای تزریق زیرجلدی این هورمون به بدن شناخته می‌شوند.
  • سرنگ‌های انسولین سرجدا: این محصول با قابلیت جداسازی سرسوزن از محفظه، طراحی شده و به بازار عرضه می‌شود. در هر بار تزریق همیشه مقداری از مایع انسولین درون محفظه این سرنگ‌ها باقی می‌ماند. به‌همین علت با استفاده از این محصولات دریافت دوز مناسب دارو امکان‌پذیر نخواهد بود. جداسازی سرسوزن از بدنه در این محصولات از طریق وارد کردن فشار فیزیکی انجام می‌شود.
  • سرنگ انسولین پیچی: قسمت سرسوزن در این کالا به شکل پیچ به بدنه متصل می‌شود. همین موضوع امکان در رفتن سوزن در زمان استفاده از سرنگ را به حداقل می‌رساند. این ویژگی باعث شده است که بسیاری از پزشکان استفاده از سرنگ انسولین پیچی را به سایر محصولات مشابه ترجیح دهند.
انواع سرنگ انسولین
انواع سرنگ انسولین

بهترین مارک سرنگ انسولین

شرکت‌های ایرانی و خارجی بسیاری در زمینه تولید سرنگ‌های انسولین فعالیت می‌کنند. انتخاب بهترین سررنگ انسولین در میان انواع متعدد این محصولات با توجه به هدف از خرید آن‌ها متفاوت است. بعضی از این کالاها با هدف استفاده در آزمایشگاه‌ها و بعضی دیگر به‌منظور تزریق دارو خریداری می‌شوند. همچنین افرادی مانند کودکان و میانسالان که نسبت به درد حساسند، باید از انواع ظریف‌تر این محصول استفاده کنند. به این ترتیب برای تزریق روزانه دارو با مشکل مواجه نخواهند شد. از پرفروش‌ترین برندهای تولیدکننده این محصولات باید به نام‌های زیر اشاره کنیم:

  • سرنگ بی دی: سرنگ BD یکی از پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین مارک‌های سرنگ در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. این محصول ساخت کشور آمریکا بوده و در سایزهای متفاوتی تولید شده است.
  • سرنگ آنالوگ: این محصول با ظرفیت‌های مختلف در بازار موجود است که از آن جمله می‌توانیم به سرنگ‌های ۱۰۰ واحدی و سرنگ‌های ۵۰ واحدی اشاره کنیم. سرنگ Unolok در کشور هند ساخته می‌شود و یکی از پرطرفدارترین محصولات برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است. شما می‌توانید بر حسب نیاز خود کالاهای تولیدشده توسط این برند را در دو نوع یکپارچه و قابل اتصال خریداری کنید.
  • سرنگ انسولین آوا: سرنگ آوا یکی از مرغوب‌ترین محصولات ساخته‌شده توسط شرکت‌های داخلی است. این محصول منطبق با استانداردهای جهانی تولید شده و دارای پروانه بهداشت است. از جمله ویژگی‌های مثبت این کالا می‌توانیم به قابلیت نصب یک لنز بزرگ‌نما روی سیلندر آن اشاره کنیم. نصب این لنز امکان مشاهده ساده‌تر درجه‌بندی سررنگ را برای شما فراهم می‌کند.
  • سرنگ اطلس: سرنگ‌های اطلس توسط یک شرکت معتبر ایرانی در دو نوع یکپارچه و قابل جداسازی تولید می‌شوند. نحوه طراحی این محصولات به‌صورتی است که امکان تزریق زیرپوستی را به بهترین نحو ممکن برای شما فراهم می‌کند. به حداقل رسیدن میزان درد هنگام تزریق و کاهش احتمال بروز آسیب پوستی از دیگر ویژگی‌های این کالا است.
  • سرنگ سها: برند ایرانی سها یکی دیگر از بهترین برندهای تولیدکننده انواع سرنگ انسولین است. در فرایند ساخت این محصول از استاندارد جهانی ISO 7886 و استاندارد ملی ISIIRI770 پیروی می‌شود. این سرنگ در سه نوع ۳۰ واحدی، ۵۰ واحدی و ۱۰۰ واحدی در بازار موجود است.
حتما بخوانید  دلایل ناتوانی جنسی در آقایان و درمان آن
بهترین مارک سرنگ انسولین
بهترین مارک سرنگ انسولین

نکات خرید سرنگ انسولین

بهترین سررنگ انسولین برای هر فرد با توجه به دوز داوری تجویزی مشخص می‌شود. ممکن است، در طول درمان دوز انسولین تجویزشده توسط دکتر کم یا زیاد شود. به‌همین دلیل طی دوره درمان، امکان عوض شدن نوع سرنگ نیز وجود دارد. سرنگ‌های ۳۰ واحدی برای اندازه‌گیری و تزریق دارو تا حجم ۳۰ واحد مناسبند. اگر میزان انسولین مورد نیاز بدن شما بین ۳۰ تا ۵۰ واحد است، خرید سرنگ‌های ۵۰ واحدی را توصیه می‌کنیم. سرنگ‌های ۱۰۰ واحدی نیز برای اندازه‌گیری دارو از ۵۰ واحد تا ۱۰۰ واحد مناسبند.

با توجه به اینکه این دارو باید برای چندین روز پیاپی استفاده شود، سوزن‌های این محصولات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمترین آسیب ممکن را به پوست افراد وارد می‌کنند. صرف‌نظر از این موضوع، طراحی بعضی از انواع سرنگ‌های مخصوص تزریق انسولین به شیوه‌ای است که امکان تزریق دارو را برای افراد حساس به درد فراهم می‌کند. خرید این محصولات به گروه‌هایی مانند کودکان و میانسالان اجازه می‌دهد تا با کمترین میزان درد انسولین روزانه خود را دریافت کنند.

سوالات متداول

انواع سررنگ شامل چه مواردی است؟

سرنگ‌های انواع متنوعی دارند و با مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرنگ انسولین، سرنگ ساده، سرنگ توبرگولین، سرنگ گاواژ و سرنگ لوئرلاک یا سرپیچ‌دار بعضی از انواع سرنگ محسوب می‌شوند.

سرنگ‌های انسولین بر اساس چه معیارهایی دسته‌بندی می‌شوند؟

این محصولات بر اساس نوع اتصال، قابلیت جداسازی از محفظه، حجم و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع سرنگ انسولین شامل چه مواردی است؟

سرنگ‌های یکپارچه، سرنگ‌های سرجدا و سرنگ‌های پیچی انواع سرنگ انسولین بر حسب معیار نحوه و قابلیت جدا شدن از بدنه به‌شمار می‌روند. از انواع این محصول بر اساس فاکتور ظرفیت و اندازه باید به سرنگ‌های ۱۰۰ میل، ۵۰ میل و ۳۰ میل اشاره کنیم.

سرنگ انسولین و سرنگ عادی چه تفاوت‌هایی دارند؟

مهم‌ترین تفاوت سرنگ انسولین و سرنگ معمولی دقیق‌تر بودن درجه‌بندی سرنگ‌های انسولین است. این قابلیت امکان تزریق مناسب‌ترین دوز این دارو را برای افراد مبتلا به دیابت فراهم می‌کند.

سخن نهایی

بهترین سررنگ انسولین با توجه به هدف افراد از خرید کالا متفاوت است. وجود انواع متنوع این محصول به افراد امکان می‌دهد تا منطبق با نیازهای خود بهترین گزینه موجود را خریداری کنند. از رایج‌ترین انواع سرنگ‌های انسولین باید به سرنگ‌های ۱۰۰ میل و سرنگ‌های ۵۰ میل اشاره کنیم. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های میان سرنگ انسولین و سرنگ‌های عادی و معرفی انواع سرنگ آن‌ها و بهترین برندهای ایرانی و خارجی تولیدکننده این محصولات پرداختیم. با توجه به نکاتی که توضیح دادیم و مزایای هر محصول، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین رنگ را برای تزریق این دارو انتخاب کرده و تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *