تفاوت کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز

تفاوت کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز

کپسول اکسیژن ساز و دستگاه اکسیژن ‌ساز، هر دو دستگاه‌هایی هستند که از هوا اکسیژن تولید می‌کنند، اما از نظر مقیاس کاربرد، هدف و طراحی متفاوت هستند. کپسول نام‌برده یک وسیله پزشکی کوچک است که اکسیژن را برای استفاده شخصی، معمولا در خانه یا در حال حرکت فراهم می‌کند. اما دستگاه اکسیژن‌ساز یک ماشین صنعتی بزرگ است که اکسیژن را برای کاربردهای مختلف مانند تولید، معدن یا پرورش آبزیان تولید می‌کند.

یک کپسول اکسیژن ساز برای درمان بیماری‌هایی که باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می‌شوند، مانند COPD، آسم یا آپنه خواب استفاده می‌شود. اما از دستگاه موردنظر برای تامین اکسیژن فرایندهایی که نیاز به خلوص بالا یا حجم بالای اکسیژن دارند، مانند جوشکاری، برش یا پرورش ماهی استفاده می‌کنند.

تفاوت کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز
تفاوت کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز

کپسول اکسیژن ساز با فیلترکردن نیتروژن و سایر گازهای هوا کار می‌کند و اکسیژن 90 تا 95درصد خلوص را تحویل می‌دهد. در مقابل یک دستگاه اکسیژن‌ساز با جداسازی مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن با استفاده از فرآیندی به‌نام جذب نوسان فشار (PSA) یا جداسازی غشایی کار می‌کند و اکسیژن 93 تا 99درصد خلوص را تولید می‌کند. ما در این مقاله به بررسی دقیق‌تر این دو و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم، پس تا انتها همراهمان بمانید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

هوای اطراف ما از چندین گاز تشکیل شده است که شامل نیتروژن، اکسیژن و گازهای دیگر می‌شوند، اما برای تنفس ما اکسیژن اهمیت زیادی دارد. دستگاه اکسیژن‌ساز هوای اتاق را در مخازن خود فشرده کرده و نیتروژن آن را حذف می‌کند تا اکسیژن خالص تولید کند. در بازار مدل‌های مختلف از این دستگاه با کاربردهای گوناگون وجود دارند. چند نمونه از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

دستگاه اکسیژن ساز جیبی یا قابل حمل (POC)

  • این دستگاه‌ها برای افرادی طراحی شده‌اند که در خارج از خانه خود به اکسیژن مکمل نیاز دارند.
  • POCها با کشیدن هوا، فیلتر و فشرده‌کردن آن برای استخراج اکسیژن کار می‌کنند. آن‌ها نیتروژن را حذف می‌کنند و در نتیجه غلظت اکسیژن بالاتر می‌رود.
  • این مدل‌ها در مقایسه با کپسول‌های اکسیژن تحت فشار سنتی، ایمن‌تر و راحت‌تر هستند.

بعضی از مدل‌های قابل‌ حمل محبوب عبارتند از:

  • Inogen One G3: ایمن، بی صدا و با عمر باتری طولانی؛
    • Philips Respironics SimplyGo: به‌طور مداوم در حال تولید اکسیژن است.
    • SeQual Eclipse 5: با باتری کار می‎کند.
    • Precision Medical EasyPulse: دارای مقدار خلوط بالا؛
    • دستگاه Airsep مدل Focus: سبک؛
    • Oxlife Independence: ایده‌آل برای ارتفاع‌های بالا، سفر و کوهنوردی؛
    • Invacare Platinum: گزینه‌ای عالی برای استفاده خانگی؛
    • Airsep Freestyle 3: با ابعاد جمع‌و‌جور و وزن سبک.

دستگاه اکسیژن ساز در محل

  • این دستگاه‌ها به‌طور مستقیم در محل استفاده، اکسیژن تولید می‌کنند.
    • آن‌ها از فناوری جذب نوسان فشار (PSA) استفاده می‌کنند.
    • کاربردهای این مدل‌ها شامل جوشکاری، استخراج معدن، نگهداری از آکواریوم و استفاده در پزشکی است.
حتما بخوانید  راهنمای کامل در مورد بیماری دیابت؛ انواع، علائم، تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان

چند مدل محبوب از این دستگاه‌ها به شرح زیر هستند:

  • دستگاه اکسیژن ساز صنعتی: قابلیت تولید 99درصد اکسیژن خالص؛
    • دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل (POGS): خودکفا و قابل حمل؛
    • دستگاه اکسیژن‌ساز کانتینری: قابل تنظیم و مقرون‌به‌صرفه.
دستگاه اکسیژن ساز در محل
دستگاه اکسیژن ساز در محل

دستگاه اکسیژن ساز در محل اطلس کوپکو

  • از فناوری PSA برای تولید اکسیژن باکیفیت برای صنایع مختلف استفاده می‌کند.
    • مزایای آن‌ شامل مطمئن بودن، مقرون‌به‎صرفه بودن و ایمنی بالا است.
    • مدل‌های مختلف مناسب برای نیازهای خاص دارد.

به یاد داشته باشید که برای تعیین مناسب‌ترین دستگاه اکسیژن برای نیازهای خاص خود باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکان در نسخه‌های خود میزان اکسیژن مورد نیاز بیمار را بر اساس واحد لیتر در دقیقه تجویز می‌کنند.

کپسول اکسیژن ساز چیست؟

کپسول اکسیژن ساز اکسیژن را از هوا استخراج و آن را فیلتر می‌کند تا هوای حاوی 90 تا 95درصد اکسیژن را فراهم کند. این محصول در واقع یک نوع دستگاه پزشکی است که اکسیژن اضافی را برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی که سطح اکسیژن را کاهش می‌دهند، فراهم می‌کند. این بیماری‌ها شامل آسم، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه، آنفولانزا، کووید 19، آپنه خواب، نارسایی قلبی، کیست فیبروزی و برونشیت هستند.

برخلاف مخازن اکسیژن که اکسیژن مایع یا گاز را ذخیره می‌کنند، یک کپسول اکسیژن ساز هوا را از طریق فیلتر می‎کشد، آن را فشرده کرده و نیتروژن را حذف می‎کند. اکسیژن حاصل در یک مخزن جمع‌آوری شده و از طریق یک لوله نازک یا ماسک صورت به بیمار داده می‌شود. بیش از 1.5 میلیون نفر از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند و آن را می‎توانید اجاره کنید یا بخرید. اگر برای مدت کوتاهی نیاز به این دستگاه دارید، پیشنهاد می‎کنیم آن را قرض کنید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

کپسول اکسیژن ساز چیست؟
کپسول اکسیژن ساز چیست؟

انواع کپسول اکسیژن ساز

  • اکسیژن ساز خانگی: مدل بزرگ‌تر برای مصارف خانگی.
    • اکسیژن ساز جیبی یا قابل حمل (POC):  سبک‌تر و مناسب برای استفاده درحین حرکت.

به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از کپسول اکسیژن ساز با پزشک خود مشورت کنید. همچنین فقط از دستگاه‌های مورد تأیید FDA یا سازمان غذا و دارو با راهنمایی مناسب برای جلوگیری از آسیب به ریه خود استفاده کنید. اگر بدون اجازه پزشک از کپسول اکسیژن استفاده کنید، سلامتی شما را به خطر می‎اندازد و به ریه شما آسیب جدی و جبران‎ناپذیر وارد می‌کند.

کپسول های اکسیژن مناسب تر هستند یا دستگاه های اکسیژن ساز؟

هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام یک بهتر است، وجود ندارد. زیرا کپسول اکسیژن ساز و دستگاه اکسیژن ساز اهداف مختلف و مزایا و معایب متفاوتی دارند. انتخاب آن بستگی به نیازها و ترجیحات خاص شما دارد. در زیر این دو را بهتر مقایسه کرده‌ایم.

  • مقیاس: کپسول‌های اکسیژن ساز دستگاه‌های کوچکی هستند که اکسیژن را برای استفاده شخصی، معمولا در خانه یا در حال حرکت، فراهم می‌کنند. در مقابل دستگاه‌های اکسیژن ساز ماشین‌های بزرگی هستند که برای کاربردهای صنعتی مانند تولید، معدن یا پرورشگاه آبزیان اکسیژن تولید می‌کنند.
  • هزینه: کپسول‌های اکسیژن برای استفاده درازمدت مقرون‌به‎صرفه‌تر هستند، زیرا نیازی به پرکردن یا تعویض ندارند. عملکرد و نگهداری دستگاه‌های اکسیژن‌ساز گران‌تر است، زیرا انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و نیاز به سرویس منظم دارند.
  • خلوص: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز می‌توانند اکسیژن را با خلوص بالاتر نسبت به کپسول‌های اکسیژن تولید کنند. این دستگاه‌ها تا 99درصد اکسیژن تولید می‌کنند. کپسول‌های اکسیژن معمولا این عنصر را با 90 تا 95درصد خلوص تولید می‌کنند. بااین‌حال، برای اکثر اهداف پزشکی، کپسول‌های اکسیژن کیفیت اکسیژن موردنیاز را فراهم می‌کنند.
  • حمل: کپسول‌های اکسیژن قابل‌حمل‌تر و راحت‌تر از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را حمل کرده یا به هر پریز برقی وصل کنید. اما دستگاه‌های اکسیژن سنگین و ثابت هستند و به فضای اختصاصی و منبع تغذیه (برق) پایدار نیاز دارند.
  • در دسترس بودن: کپسول‌های اکسیژن بیشتر از دستگاه اکسیژن‌ساز در دسترس و فراوان هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را به‌صورت آنلاین یا از فروشگاه‌های کالای پزشکی خریداری کرد. در مقابل، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز تخصصی‌تر و کمیاب‌تر هستند و نیاز به تولید سفارشی یا قرارداد با سازندگان دارند.
حتما بخوانید  روش استفاده از اسپری تاخیری

در نهایت، انتخاب از بین این دو به استفاده، بودجه و سبک زندگی شما بستگی دارد. همچنین توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.

کپسول های اکسیژن مناسب تر هستند یا دستگاه های اکسیژن ساز؟
کپسول های اکسیژن مناسب تر هستند یا دستگاه های اکسیژن ساز؟

معایب کپسول اکسیژن ساز چیست؟

شما ممکن است تصمیم به خرید کپسول اکسیژن بگیرید، زیرا برخلاف دستگاه‌های اکسیژن‎ساز نیازی به پرکردن مجدد آن نیست. یکی دیگر از مزایای آن حمل راحت است، زیرا نسبت به دستگاه اکسیژن وزن کمتری دارد و می‌توانید در خارج از منزل نیز از آن استفاده کنید. اما مانند هر وسیله دیگر، کپسول اکسیژن نیز معایبی دارد که عبارتند از:

  • اصلی‌ترین مشکل آن نیاز به اتصال به پریز برق است. در صورت قطعی برق، باید یک باتری پشتیبان یا یک ژنراتور برق اضطراری داشته باشید.
  • مدل‎های قدیمی‌تر بلندتر از کپسول‎های اکسیژن امروزی هستند.
  • اگر یک کپسول اکسیژن غیرقابل حمل و ثابت دارید، باید فیلترهایش را هر هفته عوض کنید و مرتب آن را سرویس و تعمیر کنید.
  • مانند دستگاه اکسیژن ساز، کپسول‌های اکسیژن نیز عوارض جانبی از جمله خشکی مخاط، خونریزی بینی، سردرد صبحگاهی و خستگی ایجاد کنند.

سخن نهایی

دستگاه اکسیژن ساز وسیله‌ای است که از مواد شیمیایی اکسیژن تولید می‌کند. این دستگاه کاربردهای مختلفی در محیط‌های صنعتی، پزشکی و نظامی دارد و اکسیژن را در جای مناسب و به‌صورت مقرون‌به‌صرفه فراهم می‌کند. این دستگاه یک فناوری نوظهور است که پتانسیل ایجاد انقلابی در عرضه و تقاضای اکسیژن در آینده را دارد. از مزایای آن نسبت به سایر روش‌های تامین اکسیژن مانند مخازن اکسیژن یا کپسول‌ها باید به مواردی از جمله خلوص بالاتر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر اشاره کنیم. بااین‌حال، استفاده از دستگاه‌های موردنظر نیز چالش‌هایی مانند ایمنی، اثرات زیست‌ محیطی و الزامات قانونی دارد. بنابراین، طراحی، عملکرد و نظارت بر این دستگاه‌ها باید با دقت بالایی همراه شود تا عملکرد و کیفیت آن‌ها مطلوب و مطمئن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *