روزی چند بار می‌توانیم از نخ دندان و مسواک استفاده کنیم؟

روزی چند بار می‌توانیم از نخ دندان و مسواک استفاده کنیم

اصولا از سوی متخصصان دهان و دندان توصیه می‌شود که دندان‌های خود را حداقل روزی دوبار بشویید، یک‌بار صبح و یک‌بار قبل از خواب شب. این کار به از بین بردن ذرات غذایی که لابه‌دلای دندان‌ها و روی زبان باقی مانده‌اند، کمک می‌کند. این ذرات در صورتی که طولانی مدت در دهان باقی بمانند، می‌توانند تولید باکتری‌های مختلف کرده و منجر به بیماری‌های دهان و دندان شوند.

استفاده از مسواک و نخ دندان برای بهداشت دهان اهمیت زیادی دارد. هر دوی این‌ها به تمیز شدن دهان از ذرات غذایی کمک می‌کنند. بهتر است روزی دو بار مسواک و یک بار نخ دندان را به‌عنوان روتین پاکیزگی دهان و دندان در نظر بگیرید. اما اگر در طول روز و  با مصرف وعده‌های غذایی مختلف،‌ احساس کردید که باید دندان‌ها تمیز شوند، استفاده چند باره از مسواک و نخ دندان منعی ندارد.

روزی دو بار مسواک و یک بار نخ دندان
روزی دو بار مسواک و یک بار نخ دندان

نخ دندان بعد از مسواک یا قبل از آن؟

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از نخ دندان قبل از مسواک می‌تواند تاثیر بهتری بر سلامت دندان‌ها داشته باشد. وقتی شما بعد از خوردن غذا،‌ با نخ دندان تمامی باقیمانده‌ی غذاها را از لابه‌لای دندان‌ها تمیز کرده و سپس مسواک بزنید، دندان‌ها هم بهتر تمیز می‌شوند و هم سلامت آن‌ها بیشتر ضمانت می‌شود. زیرا در این صورت احتمال باقی ماندن ذرات غذا در بین دندان‌ها به صفر خواهد رسید. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن می‌تواند به سلامت لثه‌ها نیز کمک کند. روی لثه‌ها و بین دندان‌ها بهترین فضا برای رشد باکتری‌های دهان و دندان است. در صورتی که بعد از خوردن غذا، با نخ دندان لابه‌لای دندان‌ها و روی لثه‌ها را تمیز کنید، از رشد این باکتری‌ها جلوگیری خواهید کرد.

بعد از استفاده از نخ دندان، می‌توانید با کمک مسواک، ذرات بسیار ریزی که با نخ دندان از بین نمی‌روند را تمیز کنید. پس فقط کافی است که  با خرید خمیر دندان سفید کننده و نخ‌دندان‌های با جنس لطیف، مراحل تمیز کردن دندان‌ها را به خوبی انجام دهید.

حتما بخوانید  پماد ماساژ چیست؟ فواید و عوارض آن

آیا می‌توانیم از نخ دندان و مسواک به‌طور همزمان استفاده کنیم؟

بله. این بهترین روش مراقبت از دهان و دندان‌هاست. شما با کمک نخ دندان می‌توانید لابه‌لای دندان‌ها را به‌خوبی تمیز کنید. فضایی که شاید امکان تمیز کردن آن با مسواک‌های معمولی وجود نداشته باشد. بعد از این کار وقتی از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید، بقایای مواد غذایی و ذرات قند که روی دندان‌ها باقی مانده را می‌توانید به راحتی تمیز کنید. در انی بخش انتخب مسواک اهمیت زیادی دارد. مسواکی با اندازه مناسب و زبری مناسب انتخاب کنید تا بتوانید به خوبی همه قسمت‌های دندان‌ها را تمیز کنید. به‌علاوه، با خرید خمیر دندان سفیدکننده می‌توانید با از بین بردن زردی روی دندان‌ها، زیبایی آن‌ها را دو چندان کنید.

شیوه صحیح مسواک زدن اصولی و درست چیست؟

اولین نکته برای شروع روند درست مسواک زدن، انتخاب زمان درست آن است. مسواک زدن یک‌بار صبح قبل یا بعد از صبحانه و یک بار شب قبل از خواب، برای سلامت دندان‌ها ضروری است. بیشتر از این تفاوتی در روند مراقبت شما از دندان‌ها ندارد. اما کمتر از این ممکن است به باکتری‌ها فرصت رشد در دهان شما بدهد!

شیوه صحیح مسواک زدن اصولی و درست چیست؟
شیوه صحیح مسواک زدن اصولی و درست چیست؟

نکته مهم بعدی، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. مسواک نباید خیلی زبر و نه خیلی نرم باشد. خمیر دندان باید حاوی فلوراید باشد. با خرید خمیر دندان سفیدکننده‌ای که دارای فلوراید است می‌توانید سلامت و زیبایی دندان‌ها را با هم تضمین کنید. قبل از شروع مسواک زدن،‌ ابتدا از نخ دندان برای تمیز کردن فواصل بین دندان‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که این کار را به آهستگی انجام دهید تا به لثه‌ها فشار وارد نشود. حالا باید به سراغ مراحل مسواک زدن برویم.

مراحل اصولی مسواک زدن به شرح زیر است:

  • ابتدا مسواک را کمی مرطوب کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ را روی دندان‌های خود بکشید.
  • مقدار کمی خمیر دندان را روی مسواک قرار داده و آن‌را وارد دهان کنید. میزان زیاد خمیر دندان تاثیری در بیشتر تمیز شدن دندان‌های شما ندارد.
  • بهتر است مسواک را با حرکات دورانی آرام روی دندان‌ها بکشید.
  • دندان‌های بالا را با حرکات از بالا به پایین و دندان‌های پایین را با حرکات از پایین به بالا و دورانی بشویید.
  • مسواکی انتخاب کنید که دارای سر کمی گرد باشد. به این ترتیب می‌توانید قسمت‌های داخلی دندان و گوشه‌ها را راحت‌تر بشویید.
  • از پشت مسواک برای تمیز کردن روی زبان استفاده کنید. فراموش نکنید که بخشی از باکتری‌های موجود در دهان، روی زبان می‌نشینند و باید آن‌ها را تمیز کرد.
  • برای مسواک زدن عجله نداشته باشید. بهترین زمان برای تمیز کردن دهان،‌۲ دقیقه است. این مقدار را برای سلامت دهان و دندان خود در نظر بگیرید.
  • لازم نیست مسواک را خیلی با فشار و محکم روی دندان‌ها بکشید. این کار می‌تواند باعث زخم شدن لثه‌ها یا آسیب دیدن مینای دندان‌ها بشود. کافی است مسواک را با فشاری خیلی معمولی و آهسته روی دندان‌ها بکشید.
  • سعی کنید تمامی قسمت‌های دندان‌ها را با مسواک تمیز کنید.
  • حالا مقداری آب در دهان چرخانده و تمامی کف خمیر دندان را از دهان خارج کنید.
  • بسیاری از افراد بعد از پایان مسواک زدن،‌از مقداری دهانشویه برای اطمینان از تمیزی دندان‌ها استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌های شما موثر باشد.
حتما بخوانید  بررسی انواع ماسک
نحوه صحیح نخ دندان کشیدن
نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

سخن پایانی

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام تمیز کردن دهان و دندان‌ها باید به آن توجه کرد، استفاده از وسایل استاندارد و سلامت است. مسواک لازم نیست خیلی زبر باشد. مسواک‌های زبر به مینای دندان و لثه‌ها آسیب می‌زنند. مسواک خیلی نرم هم ممکن است آن تمیزی که مد نظر شماست نداشته باشد. پس یک مسواک مدیوم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. هنگام خرید نخ دندان هم به جنس آن توجه کنید. نخ دندان نیز نباید از جنس برنده یا خیلی خشک باشد چون منجر به آسیب رسیدن به لثه می‌شود. در آخر هم خمیر دندان مناسبی را انتخاب کنید تا قدرت پاک‌کنندگی مناسبی برای دندان‌های شما داشته باشد. خرید خمیر دندان سفیدکننده، خوشبوکننده،‌ براق کننده یا هر نامی که در بازار می‌بینید به شرطی که خمیر دندان حاوی فلوراید باشد، می‌تواند زیبایی و سلامت را با هم به دندان‌های شما هدیه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *