ژل روان کننده چیست؟ مزایا و عوارض آن

ژل روان کننده

خرید ژل روان کننده گاهی می‌تواند بسیار خسته‌کننده یا گیج‌کننده باشد، چون گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما هر نوع روان‌کننده‌ای برای هر نوع رابطه جنسی ایمن یا راحت نیست. برخی از انواع ژل‌ها می‌توانند رابطه جنسی را راحت‌تر یا ایمن‌تر کنند و برخی نیز ممکن است عوارض خاصی به‌دنبال داشته باشند. در این مقاله قصد داریم درباره کدکس، ژل روان کننده و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

ل روان کننده چیست
ل روان کننده چیست

بررسی انواع ژل روان کننده و کاربرد هرکدام

کدکس، ژل روان کننده، ژل یا مایعی است که برای جلوگیری از اصطکاک و تحریک در حین رابطه جنسی استفاده می‌شود. البته معمولاً واژن می‌تواند روان‌کننده موردنیاز را تولید کند، اما گاهی اوقات رطوبت بیشتر باعث تجربه جنسی بهتر و یا درد کمتر می‌شود. درواقع، حتی اگر برخی از زنان در زندگی جنسی خود مشکلی با خشکی واژن نداشته باشند، باز هم از از این محصولات استفاده می‌کنند. خرید ژل روان کننده می‌تواند رابطه جنسی را بسیار آسان‌تر و به کاهش ناراحتی کمک کند. همچنین، می‌تواند ضریب لذت جنسی را نیز افزایش دهد.

این ژل‌ها به 3 دسته اصلی بر پایه آب، بر پایه سیلیکون و محصولات بر پایه روغن تقسیم می‌شوند. محصولات هیبریدی نیز وجود دارند که انواع مختلف روغن را با هم مخلوط می‌کنند.

ژل‌های روان‌کننده بر پایه آب

محصولات بر پایه آب، همه‌‌فن‌حریف هستند و به کاندوم‌های سیلیکونی آسیب نمی‌رسانند. آن‌ها لکه ایجاد نمی‌کنند و به‌طورکلی برای همه به‌جز پوست‌های خیلی حساس، بی‌خطر هستند و به‌راحتی با آب شسته می‌شوند. اما در رابطه جنسی در محیط مرطوب،  آخرین ویژگی، یعنی قابلیت شستشوی سریع این ژل‌ها ممکن است مشکل‌ساز باشد. ازآنجاکه روان‌کننده‌های مبتنی بر آب رقیق هستند، ممکن است نیاز به استفاده مجدد در حین رابطه جنسی داشته باشند.

همچنین، محصولات بر پایه آب ممکن است حاوی گلیسیرین باشند که می‌تواند عفونت‌های مخمری و حتی باکتریایی را افزایش دهد، چون گلیسیرین به قندهایی تجزیه می‌شود که برخی از مخمرها و باکتری‌ها می‌توانند از آن تغذیه کنند. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستید و قصد دارید از این محصولات برای رابطه جنسی واژینال استفاده کنید، برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گلیسیرین جزء مواد تشکیل‌دهنده آن نباشد.

روان‌کننده‌های بر پایه سیلیکون

افرادی که پوست بسیار حساسی دارند یا کسانی که می‌خواهند از محصولی ماندگارتر استفاده کنند که با آب از بین نرود، شاید بهتر باشد به ژل‌های سیلیکونی فکر کنند. سیلیکون ضدحساسیت است، بنابراین باعث واکنش پوستی نمی‌شود (اگرچه ممکن است مواد افزودنی مانند عطرها حساسیت‌زا باشند). این محصول، حس لطیف‌تری نسبت به ژل‌های بر پایه آب دارد و غلیظ‌تر است، بنابراین ماندگاری بیشتری دارد. اما ژل‌های سیلیکونی می‌توانند به محصولات جنسی سیلیکونی آسیب برسانند، بنابراین از استفاده از آن‌ها باهم خودداری کنید.

حتما بخوانید  راهنمای کامل در مورد بیماری دیابت؛ انواع، علائم، تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان

روان‌کننده‌های بر پایه روغن

لوبریکانت‌های بر پایه روغن، سنگین‌تر و غلیظ‌تر از محصولات بر پایه آب و سیلیکون هستند، بنابراین قدرت ماندگاری بیشتری دارند و احتمالاً مجبور نخواهید بود چندبار از آن‌ها استفاده کنید. اما این محصولات با خطر بالاتر عفونت‌های مخمری مرتبط هستند و اگر مستعد این نوع عفونت هستید یا می‌خواهید از آن اجتناب کنید، بهتر است به خرید ژل روان کننده دیگری فکر کنید. همچنین، ژل‌های روغنی، کاندوم‌های لاتکس را تخریب می‌کنند، بنابراین از این دو باهم استفاده نکنید.

روان‌کننده‌های هیبریدی

روان‌کننده‌های هیبریدی برخی از مواد فوق را برای به‌دست‌آوردن بهترین ویژگی‌های این محصولات ترکیب می‌کنند. به‌عنوان مثال، برخی از محصولات هیبریدی از ترکیب روان‌کننده‌های بر پایه آب و سیلیکون برای تمیزکردن آسان (در محصولات بر پایه آب) و کیفیت ابریشمی (در محصولات سیلیکونی) استفاده می‌کنند.

در این میان روغن‌ها و روان‌کننده‌های زیادی با طعم‌ها، رایحه‌ها و ویژگی‌های خاص وجود دارند که تجربه خوبی ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال، ژل‌های حاوی CBD که ادعا می‌کنند لذت جنسی را افزایش می‌دهند، محبوب شده‌اند، اما همین ژل‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که می‌توانند نواحی حساس را تحریک کنند و برخی از ترکیبات ‌آن‌ها (مانند گلیسیرین و نفت) می‌توانند منجر به عفونت شوند. پس قبل از خرید، برچسب محصولات را بررسی و ازخرید ژل روان کننده حاوی ترکیبات زیر خودداری کنید:

  • گلیسیرین: ممکن است عفونت‌های قارچی و باکتریایی را تشدید کند.
  • پروپیلن گلیکول: گاهی اوقات می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود.
  • ژل‌های نفتی: می‌توانند باعث عدم تعادل باکتری‌ها در واژن و در نتیجه واژینوز باکتریایی شوند.
  • کلرهگزیدین گلوکونات: یک ماده نگهدارنده است که می‌تواند میکروبیوتای طبیعی واژن را تغییر دهد و احتمالاً منجر به عفونت شود.

همچنین، مهم است که بدانید از چه نوع روغن یا ژلی در کنار کاندوم استفاده کنید. شما می‌توانید از روان‌کننده‌های بر پایه آب با هر نوع کاندومی استفاده کنید، اما برخی از انواع روغن‌ها می‌توانند کاندوم‌های ساخته‌شده از لاتکس، پلی‌اورتان یا پلی‌ایزوپرن را تجزیه کنند.

جایگزین‌های لوبریکانت‌های تجاری

بااین‌حال، اگر ترجیح می ‌دهید از استفاده از روان‌کننده‌های تجاری موجود اجتناب کنید، چند جایگزین دیگر وجود دارد که معمولا ممکن است توسط افراد دیگر توصیه شود و بهتر است درباره فواید و مضرات آن‌ها هم بدانید.

جایگزین‌های ژل‌های بر پایه آب، مانند ژل آلوئه‌ورا، سفیده تخم‌مرغ و بزاق

به خاطر داشته باشید که برخی از عفونت‌های مقاربتی (STIs)، مانند سوزاک و کلامیدیا، می‌توانند از طریق بزاق منتقل شوند. همچنین، باوجوداینکه سفیده تخم‌مرغ ممکن است شبیه ترشحات واژن به نظر برسد، اما این‌طور نیست! بنابراین استفاده از آن ایده خوبی نیست.

جایگزین‌های بر پایه روغن مانند روغن‌های خوراکی (روغن نارگیل، روغن هسته انگور، روغن بادام شیرین)

لوسیون‌های دست و بدن حاوی روغن و روغن ماساژ نیز می‌توانند به‌جای کدکس، ژل روان کننده توصیه شوند. بسیاری از مردم روغن نارگیل را دوست دارند چون بو و طعمی مطبوع و عملکردی خوب دارد. اما توجه داشته باشید که هر نوع روغن، حتی روغن‌های طبیعی، می‌تواند کاندوم‌های لاتکس را تخریب و لباس‌ها را لکه کند.

حتما بخوانید  انتخاب دستکش مناسب و کاربرد هر کدام
کاذبرد ژل روان کننده
کاذبرد ژل روان کننده

مزایای خرید ژل روان کننده

استفاده از این ژل‌ها فواید زیادی دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

  • کاهش اصطکاک و ناراحتی: هدف اصلی این محصولات،  کاهش اصطکاک بین اعضای بدن است. این محصول نه‌تنها تجربه جنسی را لذت‌بخش‌تر می‌کند، بلکه به جلوگیری از زخمی‌شدن، تحریک و آسیب احتمالی نیز کمک می‌کند.
  • افزایش لذت جنسی: استفاده از لوبریکانت می‌تواند احساسات را افزایش دهد و حتی لمس صمیمانه را نیز لذت‌بخش‌تر کند. این محصول اجازه می دهد تا حرکات نرم‌تر و روان‌تر انجام شود که می‌تواند باعث رضایت بیشتر رابطه جنسی شود و شانس رسیدن به ارگاسم را افزایش دهد.
  • طولانی‌شدن زمان: خرید ژل روان کننده می‌تواند به جلوگیری از خشکی و ناراحتی واژن کمک کند و به شما و شریک جنسی‌تان این امکان را می‌دهد تا از زمان طولانی‌تر بدون نیاز به توقف و استفاده مجدد لذت ببرید.
  • سهولت استفاده از کاندوم: ژل لوبریکانت در استفاده از کاندوم معجزه می‌کند و می‌تواند استفاده از کاندوم را آسان‌تر و راحت‌تر کند، خطر شکستگی را کاهش و حس کلی را در طول رابطه افزایش ‌دهد.
  • بهبود تجارب جنسی برای زنان یائسه: تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می‌تواند منجر به خشکی واژن شود و رابطه جنسی را ناراحت‌کننده یا حتی دردناک کند. استفاده از این محصولات جنسی می‌تواند به کاهش این علائم کمک و رابطه جنسی را برای هر دو طرف لذت‌بخش‌تر کند.
مزایای خرید ژل روان کننده
مزایای خرید ژل روان کننده

عوارض ژل روان کننده

با اینکه عوارض این ژل‌ها معمولا نادر است، اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی بسیار بد هنگام مصرف آن داشته باشند. اگر بعد از خرید ژل روان کننده و استفاده از آن، هریک از علائم یا نشانه‌های زیر را داشتید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا کمک پزشکی دریافت کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک، مانند بثورات پوستی
  • خارش
  • قرمزی پوست
  • تورم
  • تاول
  • پوسته.پوستهشدن با یا بدون تب
  • خس خس سینه
  • سفتی در قفسه سینه یا گلو
  • مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن
  • گرفتگی صدا به‌طور غیرمعمول
  • تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • علائم عفونت پوست مانند تراوش، گرما، تورم، قرمزی یا درد
  • خونریزی غیرطبیعی از ناحیه آسیب‌دیده
  • تب

البته همه داروها یا محصولات در هر حالتی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند اما بااین‌حال، بسیاری از افراد بعد از استفاده از ژل‌ لوبریکانت عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هریک از عوارض جانبی بالا یا هر عارضه جانبی دیگری شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک پزشکی دریافت کنید.

ژل روان کننده کدکس
ژل روان کننده کدکس

سخن پایانی

خرید ژل روان کننده برای راحتی و بهبود رابطه جنسی، مفید و گاهی حتی ضروری است. انواع کدکس به 4 نوع بر پایه آب، بر پایه سیلیکون، بر پایه روغن و هیبریدی تقسیم می‌شود. استفاده از روان‌کننده‌ها معمولا عوارضی ندارد اما درصورت بروز التهابات و تحریکات پوستی شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *