پماد ماساژ چیست؟ فواید و عوارض آن

پماد ماساژ چیست؟ فواید و عوارض آن

یکی از مؤثرترین روش‌های تسکین درد، استفاده از پماد درد عضلانی است. متأسفانه امروزه با شایع‌شدن مسئله درد و التهاب مفاصل در بسیاری از افراد، شاید شما هم از کسانی باشید که بعداز مدت‌ها بخواهید خوابی خوش و بدون درد را تجربه کنید، کیلومترها راه بروید و محدودیت حرکتی نداشته باشید.

پماد ماساژ در چنین موقعیت‌هایی به ‌کمک شما می‌آید و یاد و خاطرات دوران خوش بدون درد مفاصل ‌و عضلات را برایتان زنده می‌کند. اگر می‌خواهید با فواید بی‌نظیر استفاده از این پمادهای ضددرد آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کاربردهای کرم یا پماد ماساژ

یکی از کاربردهای پماد درد عضلانی، ایجاد آرامش در افرادی است که شب را با درد و خستگی می‌خوابند و روز بعد نیز با درد عضلات از خواب، بیدار می‌شوند. این نوع پماد به‌دلیل ترکیبات گیاهی،  یکی از سالم‌ترین و بهترین کرم‌هایی است که می‌تواند در تسکین دردها و خستگی عضلانی مؤثر باشد. سایر کاربردهای این محصول عبارت‌اند از:

کاربردهای کرم یا پماد ماساژ
کاربردهای کرم یا پماد ماساژ

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی پدیده‌ای جالب، پویا و درعین‌حال ساده است که می‌تواند به سلامت شما کمک کند. این روش، نیازی به تهیۀ ابزارهای مخصوص، دارو و صرف هزینه را ندارد و شما می‌توانید تنها با استفاده از پماد، لذت یک ماساژ خوب را تجربه کنید.

تسکین کمردرد

کمردرد یکی از دردهای به‌شدت آزاردهنده‌ای است که محدودیت‌های حرکتی فراوانی را ایجاد می‌کند. یک کرم ماساژ ضددرد حاوی عصاره گیاه رازیانه و رزماری می‌تواند درد کمر را تا حد زیادی تسکین دهد و آرامش را به زندگی‌تان بازگرداند.

تقویت انقباض عضلات با پماد درد عضلانی

تقویت انقباض عضلات با پماد درد عضلانی
تقویت انقباض عضلات با پماد درد عضلانی

این پماد بهترین درمان مکمل برای تقویت انقباض عضلات است.

  • کاهش التهاب و ورم مفاصل:

التهاب مفاصل به‌خصوص در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی، اصلی‌ترین منشأ دردهای این افراد است. پماد ضددرد تأثیر بسزایی روی تسکین التهاب‌ها و دردهای این دسته از افراد دارد.

  • کاهش تنش و گرفتگی عضلات:

بعداز یک روزِ پرمشغلۀ کاری، هیچ چیزی نمی‌تواند به‌اندازۀ یک ماساژ خوب و یک فنجان نوشیدنی گوارا، خستگی‌ را رفع کند؛ بنابراین استفاده از پماد بسیار مفید و مؤثر به نظر می‌رسد. کافی است یک ‌بار امتحان کنید و طعم تسکین خستگی‌ها و آرامش حاصل از آن را بچشید.

خواص استفاده از پماد حرفه‌ای ماساژ

پماد درد عضلانی برای ماساژ ناحیه‌ای که دچار کوفتگی و درد است به کار می‌رود. انواع پمادهای ماساژ علاوه بر تسکین دردهای مفصلی و عضلانی، کاهش التهاب مفاصل، آرامش و تسکین عضلانی را نیز به ارمغان می‌آورند. یکی از خواص کرم ماساژ بدن، اثرگذاری قوی و سریع آن است که پس‌از هر بار ماساژ ناحیه موردنظر با این کرم به‌آسانی می‌توانید تأثیر عالی آن را ببینید و از آرامش حاصل از آن لذت ببرید.

خواص و فواید استفاده از پمادهای ماساژ عبارتند از:

  • اثرگذاری قوی؛
  • ضدالتهاب؛
  • تسکین درد عضلانی و مفصلی؛
  • بهبود گرفتگی عضلات؛
  • درمان صدمات و ضربه‌های ورزشی؛
  • بهبود درد پیچ‌خوردگی و رگ‌به‌رگ‌شدن؛
  • بهبود دردهای مفصلی، رماتیسمی و کمردرد؛
  • رفع کوفتگی و کبودی ناشی از آسیب ورزشی.
خواص استفاده از پماد حرفه‌ای ماساژ
خواص استفاده از پماد حرفه‌ای ماساژ

نحوه استفاده از پماد درد عضلانی

ماساژ یکی از روش‌های درمانی برای رفع خستگی و استرس است. مالش ملایم ناحیه تحت ماساژ با تحریک جریان خون، باعث کاهش درد و انقباض در ناحیه می‌شود. همچنین پوست قسمت تحت ماساژ درخشان‌تر و سالم‌تر به‌نظر خواهد رسید. هنگام ماساژ، استفاده از پماد درد عضلانی موجب تسکین دردهای مزمن می‌شود. اگر می‌خواهید از پماد و ماساژ با آن، بهترین نتیجه را بگیرید لازم است تا با نحوۀ استفاده از این محصول به‌خوبی آشنا شوید. نحوۀ استفاده از پمادهای ضددرد مناسب ماساژ عبارت‌اند از:

  • شست‌وشوی ناحیه: ابتدا ناحیه موردِنظر را با آب و صابون، به‌خوبی بشویید. این ‌کار باعث می‌شود تا منافذ پوست باز شوند، ترکیبات پماد جذب بیشتر و بهتری داشته باشند و اثربخشی آن افزایش پیدا کند.
  • مقدار مصرف: نیاز است تا پماد را به‌‌اندازۀ کافی روی ناحیه بریزید؛ چراکه مقدار زیاد آن ممکن ‌است باعث سوزش در پوست شود و مقدار کم نیز احتمالاً تأثیر کمتری دارد. معمولاً دستور و مقدار مصرف بر روی جلد این دسته از پمادها درج و نوشته شده است.
  • نحوه ماساژ: سعی کنید ماساژ را با کف انگشتان و به‌شیوۀ دَوَرانی انجام دهید. بهتر است هنگام ماساژ، خیلی به موضع فشار وارد نکنید. ناحیه را به‌آرامی ماساژ دهید و تنها روی استعمال صحیح کِرِم، تمرکز کنید.
  • طول دوره درمان را کامل کنید: برای نتیجه‌گیری بهتر، توصیه می‌شود که روزی ۳ یا ۴ مرتبه از پماد درد عضلانی استفاده کنید. همچنین بهتر است موضع را زیاد حرکت ندهید و آن را گرم نگه دارید تا پماد به‌تدریج اثر کند و دردها و التهاب‌ها را کاهش دهد. برای گرم‌ نگه‌داشتن موضع می‌توانید از پارچه‌های پشمی یا دیگر لوازم مخصوص این کار استفاده کنید.
حتما بخوانید  علائم و نشانه‌های آنفولانزا در کودکان و بزرگسالان و راه‌های پیشگیری از آن
نحوه استفاده از پماد درد عضلانی
نحوه استفاده از پماد درد عضلانی

عوارض پماد ماساژ

موارد عوارض گزارش‌شده در مورد پمادها بسیار کم است؛ اما باید در مصرف آن‌ها جانب احتیاط رعایت شود. تداخلِ منتول موجود در این پمادها با وارفارین (وقتی که به‌صورت خوراکی مصرف شود) گزارش شده است. برخی عوارض جانبی ممکن است به‌صورت التهاب پوستی و تماسیِ ناشی از تحریک با منتول و نیز ایجاد حساسیت با علائمی مانند کهیر، همراه با گُرگرفتگی و سردرد بروز کند. مصرف این پمادهای ماساژی ممکن است باعث سوزش موقت و خفیف در موضع شود که جای نگرانی نیست؛ اما اگر در حین دوره مصرف با حساسیت و التهاب شدید مواجه شدید، بلافاصله مصرف را قطع کنید و اگر همچنان آثار حساسیت و التهاب باقی ‌ماند با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از عوارض احتمالی نکات زیر را رعایت کنید:

  • درصورتی‌که کرم را روی پوست حساسی ماساژ داده‌اید، از پوشاندن سریع موضع خودداری کنید.
  • اگر بعداز مصرف با التهابِ غیرمعمول و زیادی مواجه شدید از ادامۀ مصرف خودداری کنید. درصورتی‌که نشانه‌ها همچنان باقی ‌ماندند، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • پماد درد عضلانی صرفاً جهت استعمال خارجی است و باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • از تماس پماد با چشم و مناطق حساس بدن جلوگیری کنید.
  • از استفادۀ آن برای کودکان کمتر از ۶ سال اجتناب کنید.
  • از مصرف کرم بر روی پوست ساییده، خراشیده و زخمی خودداری کنید.
  • شواهد کافی مبنی بر امنیت مصرف این پمادها در حین بارداری یا در مادرانی که شیر خود را به کودک می‌دهند وجود ندارد. به‌همین‌دلیل در این مواقع مصرف پمادهای ماساژ فقط وقتی مجاز است که تحت نظر پزشک باشد.
حتما بخوانید  آشنایی با زگیل تناسلی وچطور تشخصیش بدیم
عوارض پماد ماساژ
عوارض پماد ماساژ

مواد تشکیل‌دهنده انواع پماد برای ماساژ

ترکیبات پماد درد عضلانی بیشتر، گیاهی است. البته مقدار ترکیبات در هر برند متفاوت است. اصول و پایۀ ترکیبات این پمادها معمولاً از اسانس رزماری، عصاره فلفل، عصاره کالاندولا، اسانس اکالیپتوس، اسانس زردچوبه، عصاره نعناع فلفلی (منتول)، پروپیلن گلایکول، کامفر، آب، متیل و پروپیل پارابن تشکیل شده است که هر یک ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برای کاهش درد و التهاب مفاصل به‌‌همراه دارند. به‌طورکلی ترکیبات تشکیل دهندۀ پمادهای ماساژ عبارت‌اند از:

  • منتول:

منتول که از ترکیبات اصلی پمادها و کرم‌های ماساژ است، خارش را بهبود می‌بخشد و منجر به گشادشدن عروق می‌شود که نتیجۀ آن احساس خُنکی با پیامدِ ضددرد است.

  • کامفور:

کامفور نیز از دیگر ترکیبات این پمادها است که در گیاه نعناع به مقدار زیادی وجود دارد و به‌عنوان یک ضددرد ملایم و ضدتحریک عمل می‌کند.

  • روغن اوکالیپتوس:

اثر ضددرد روغن اوکالیپتوس کاملاً شناخته شده است.

  • روغن آووکادو:

این روغن پرخاصیت از میوه‌ آووکادو گرفته می‌شود. روغن آووکادو روغنی سبزرنگ و سنگین است که معمولاً با سایر روغن‌‌های ماساژ، مانند روغن بادام شیرین مخلوط می‌شود و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد.

  • روغن آفتابگردان:

روغن آفتابگردان یک روغن سبک است که بعداز استفاده، پوست‌ را چرب نمی‌کند. افرادی که به گیاه آفتابگردان حساسیت دارند، بهتر است روغن آن را نیز مصرف نکنند.

  • روغن هسته‌ انگور:

در بعضی موارد، روغن دانه انگور یک روغن بسیار عالی برای کاهش درد و کاهش خستگی عضلات است. این روغن ماساژ، هیچ بو و عطر خاصی ندارد و درعین‌حال خیلی چرب نیست و به‌همین‌دلیل در گروه روغن‌‌های سبک قرار می‌گیرد.

  • روغن آجیل شمع:

کندل‌نات یا آجیل شمع یک روغن سبک و مناسب برای ماساژ عضلات و مفاصل است و به‌سرعت جذب پوست می‌شود. این روغن برای انواع پوست مناسب است.

  • روغن بادام شیرین:

روغن بادام شیرین یکی از روغن‌‌های ماساژیِ موجود در پماد درد عضلانی است.

  • روغن نارگیل:

روغن نارگیل بسیار سبک، کم‌‌چرب و مایع است که در بیشتر پمادهای ماساژی موجود است و به‌تنهایی نیز برای ماساژ استفاده می‌شود. این روغن برخلاف بسیاری از روغن‌‌های مورد استفاده در ماساژ، راحت شسته می‌شود. این محصول برخلاف نوع خوراکی آن، عطر و بوی خاصی ندارد و تنها حاوی مواد مغذی و سالم برای کاهش درد، گرفتگی و انقباضات عضلات و مفاصل است.

مواد تشکیل‌دهنده انواع پماد برای ماساژ
مواد تشکیل‌دهنده انواع پماد برای ماساژ

سخن پایانی

استفاده از ماساژ همراه با استفاده از پماد درد عضلانی یکی از بهترین و طبیعی‌ترین روش‌ها برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی شما است. اگر می‌خواهید با آرامش بخوابید و با امید بیشتری از خواب بیدار شوید، طعم درد را کمتر بچشید و لذت یک روز آرام را به خودتان هدیه کنید، پماد ماساژ دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. البته باید توجه داشت افرادی که مشکلاتی مانند، عفونت، تب، سرطان، واریس، مشکلات پوستی، بریدگی و آسم دارند نباید از پماد و حتی ماساژ در تسکین درد استفاده کنند و باید تحت نظر پزشک مداوا شوند. امیدواریم با خواندن این مقاله نکات مفیدی را در مورد پماد ضددرد مناسب ماساژ آموخته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *