معرفی انواع ست سرم و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

ست سرم یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستانی است. تزریق در عضله یا زیر پوست را نمی توان به مقدار زیاد انجام داد و سطح چشم محدود است. بنابراین بهترین راه تزریق مستقیم به رگ ها و خون است. این امر با کمک ست سرم امکان پذیر است.

خرید ست سرم

یکی از راه حل های اصلی پیشنهادی برای حل این مشکل تزریق مستقیم مایعات از طریق وریدها یا تزریق داخل وریدی است که با استفاده از خرید ست سرم قابل انجام است. این روش برای بسیاری از بیماران به ویژه بیماران قلبی و کلیوی قابل استفاده است. لازم به ذکر است که این وسیله پزشکی مزایای دیگری نیز دارد. از آن جمله می توان به کنترل تزریق وریدی اشاره کرد. این بدان معنی است که گاهی اوقات لازم است به فردی در یک زمان خاص تزریق شود. همچنین استفاده از سرم خطر عفونت را کاهش داده و محل تزریق را از هرگونه آلودگی محافظت می کند.

اساس عملکرد آن 

بر اساس نیروی گرانش است که باعث می شود مایع موجود در محفظه پایین آمده و آن را به فرد تزریق کند. در ادامه اطلاعات دقیق تری در مورد ست سرم ارائه خواهد شد. گاهی لازم است دارو به طور مستقیم وارد سیستم جریان خون بیمار شود تا به گیرنده های لازم در سلول ها برای اثربخشی درمان لازم برسد، بنابراین با ورود دارو در سرم و انتقال آن به ست سرم انجام می شود.

مقدار تزریق مایع برای بزرگسالان

اما برای بزرگسالان سالم بسته به سن و وزن آنها بین 30 تا 50 میلی لیتر به ازای هر وزن بدن در روز (از مایعات داخل وریدی یا خوراکی) است. به عنوان مثال، یک فرد سالم با وزن 100 کیلوگرم می تواند روزانه 3500 تا 5000 میلی لیتر (3.5 تا 5 لیتر) مایعات دریافت کند. به همین دلیل تزریق با ست سرم وقتی می خواهیم به فرد مایع زیادی بدهیم از تزریق با ست سرم استفاده می کنیم.

حتما بخوانید  آشنایی با زگیل تناسلی وچطور تشخصیش بدیم

تزریق داخل وریدی و زیر جلدی

در روش تزریق مایع با ست سرم، معمولاً داروهای تجویز شده در مدت زمان طولانی – معمولاً بین 15 دقیقه تا چند ساعت – به بیمار داده می شود. البته تزریق ست سرم با تزریق زیر جلدی یا عضلانی کاملاً متفاوت است، اما در هر دو حالت کل دوز تزریق شده می تواند یکسان و همزمان باشد.

همچنین تزریق ست سرم نسبت به سایر روش‌ها آسان‌تر و سریع‌تر است، زیرا مایعات و داروهای لازم مستقیماً وارد خون می‌شوند.

اقلام ست سرم

1-  محفظه نشتی

محفظه ست سرم یا محفظه نشتی، محفظه ای است که مایعات کیسه های سرم در آن وارد شده و آنها را ذخیره می کند. این محفظه به انتهای کیسه سرم متصل می شود و به محفظه قطره ای معروف است. در یک محفظه قطره ای، می توانید میزان آب ورودی را کنترل و کنترل کنید. از آنجایی که گاهی پزشک به بیمار دستور می دهد دوز واضح وارد کند، بنابراین مقدار تزریق باید کنترل شود.

به این ترتیب در آن محفظه در هر دقیقه چندین آب میوه وارد لوله می شود. به عنوان مثال، پزشک تصمیم گرفت که هر 30 دقیقه یک قطره از کیسه سرم وارد اتاق گردش خون و سپس وارد بدن شود. بنابراین اگر این مقدار به درستی تخمین زده شود می گوییم سرعت سرم 3/ 0 است. ظرف ست سرم باید همیشه بیش از نصف پر باشد تا تعداد قطرات صحیح بشمار شود.

2- سنبله 

قسمتی سفید و تیز است که به داخل ست سرم و با انتقال آب به اتاق سرم می رود. سنبله دو سوراخ دارد. یکی از سوراخ ها وظیفه انتقال مایع تزریق در ست سرم را بر عهده دارد.

 سوراخ دوم به قسمتی به نام آیروننت متصل می شود. آهن قطعه ای برای جلوگیری از فرو ریختن کیف سرم است. این قسمت در همه ست سرم موجود نیست. بنابراین، برای اینکه کیسه جمع نشود، سوزن را داخل کیسه می کنند.

3-  گیره غلتکی

همانطور که گفته شد، میزان مایعی که وارد بدن می شود و مقدار آن مهم است و باید در مقدار آن لحاظ شود. سرعت ورود مایع به لوله با گیره کاذب تنظیم می شود. با بالا و پایین کشیدن این کلیپ می توان سرعت اسکرول را کم یا زیاد کرد.

حتما بخوانید  راهنمای کامل در مورد بیماری دیابت؛ انواع، علائم، تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان

نکته مهم: توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که قبل از اتصال سرم اتاق به کیسه سرم، گیره کاذب بسته شود تا از ورود هوا به لوله سرم جلوگیری شود. بدون تهویه، خطر ایست قلبی و انسداد عروق خونی بیمار وجود دارد.

4-  پورت تزریق دارو

این پورت به دو قسمت تقسیم می شود. یک: در انتهای لوله سرم و نزدیک محل تزریق.دوم: روی خود کیف سرم

دلیل قرار گرفتن این پورت به صورت دو قسمتی این است که گاهی اوقات نیاز به تزریق داروهای دیگر با مایع تزریق داخل وریدی از کیسه سرم است. در این مرحله باید از درگاه بالایی کیف سرم استفاده کنید. برای این منظور ترکیب این دو دارو با یکدیگر تداخلی ندارد.

اما گاهی لازم است بدون مخلوط شدن مایع جدید با مایع کیسه سرم به صورت جداگانه تزریق شود. در این حالت از پورت پایینی که به محل تزریق نزدیکتر است استفاده می شود.

5-  فیلتر هوا

این قطعه سفید در انتهای محفظه قطره ای است. عملکرد این فیلتر حذف ذرات کلوئیدی است که ممکن است در مایع کیسه سرم وجود داشته باشد. سوراخ های این فیلتر 15 میکرون است.

ویژگی ست سرم

ست سرم دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

• یکبار مصرف هستند.

• اغلب با استفاده از گاز اتیلن اکسید استریل می شوند.

• مواد به کار رفته در ساخت آن درجه پزشکی هستند.

• غیر سمی است و در افراد واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند.

• در دسترس بودن کانال های نرم یکی دیگر از مزایای خرید ست سرم است.

• فیلترهای داخلی از ورود میکروارگانیسم ها به بدن جلوگیری می کند.

• یک نقطه اتصال داخلی وجود دارد که می تواند به آنژیوکت یا اسکالپل وریدی متصل شود.

• یکی از مزایای آن وجود دریچه یا گیره غلتکی است که امکان افزایش یا کاهش جریان آب و در مواردی متوقف کردن آن را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *