تجهیزات موردنیاز جهت نگهداری بیمار در منزل

تجهیزات موردنیاز جهت نگهداری بیمار در منزل

نگهداری بیمار در خانه برای بسیاری از افراد نگران‌کننده و استرس‌زا است. هرچند نگهداری از بیماران کاری چالش‌برانگیز، حساس و سخت است؛ ولی می‌توان با رعایت برخی نکات و بهره‌گیری از تجهیزات موردنیاز، آن را تسهیل کرد. اگر می‌خواهید از بیمار خود به‌خوبی مراقبت کنید،

در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله به بررسی اساسی‌ترین نکات برای مراقبت از بیمار می‌پردازیم و سپس در مورد فراهم‌کردن تجهیزات مهمی مانند دستگاه اکسیژن، فشارسنج و … صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم برای مراقبت از بیمار در خانه

نکات مهم برای مراقبت از بیمار در خانه
نکات مهم برای مراقبت از بیمار در خانه

مراقبت از بیمار در خانه، نیازمند رعایت نکات خاصی است که عمل به آن‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت بیمار و کاهش عوارض بیماری او کمک کند. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  1. حفظ بهداشت: هنگام مراقبت از بیمار در خانه، توجه به استانداردهای بهداشتی ضروری است. اگر بیمار شما باید در شرایط ICU تحت درمان باشد، همه چیز را تمیز و استریل نگه دارید؛ زیرا بیمار در این شرایط، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت است. اطمینان حاصل کنید که کل خانه به‌طور کامل، تمیز شود و شرایط اتاق بیمار شبیه به بیمارستان باشد. به‌عنوان مثال:
  2. از زیرانداز یک‌بار مصرف استفاده کنید.
  3. بیمار را به‌طور منظم حمام کنید.
  4. مطمئن شوید که موها و ناخن‌های او تمیز و کوتاه شده باشد.
  5. لباس‌های بیمار و خود را مرتب بشویید.

اقدامات بهداشتی خوب می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و سلامت کلی بیمار را بهبود بخشد.

  1. پیروی از وعده‌های غذایی: قبل‌از ترخیص از بیمارستان، راهنمای کامل برنامه غذایی بیمار را دریافت کنید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها را برآورده کند، بسیار مهم است. در مورد بایدها و نبایدهای وضعیت بیمار بپرسید و دقیقاً از آن‌ها پیروی کنید.

بیماران بستری ممکن است در بلع مشکل داشته باشند یا نتوانند بدون کمک غذا بخورند. برای این افراد تهیه غذاهای نرم و آسان، مانند پوره سیب‌زمینی، سوپ‌ها و اسموتی‌ها توصیه می‌شود. درصورتی‌که برای آن‌ها استفاده از لوله تغذیه تجویز شده است، آن را به‌طور مرتب تمیز کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

  1. پیروی از برنامه دارویی: برای بیماران بستری، برای تسکین درد یا درمان بیماری دارو تجویز می‌شود. مهم است که طبق برنامه دارویی تجویزشده، پیش بروید و اطمینان حاصل کنید که بیمار داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف می‌کند. تمام داروها را مرتب، در مکانی امن و دمای مناسب نگه دارید.
  2. جلوگیری از زخم بستر: بیماران بستری در معرض ایجاد زخم بستر هستند که دردناک است و می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی شود. مهم است که هر چند ساعت یک بار، بیمار را بچرخانید تا فشار روی یک سمت بدنش کاهش یابد. از زیرانداز یک‌بارمصرف و بالش‌های مخصوص برای حمایت از بدن او استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از ایجاد زخم، پوست بیمار را تمیز و خشک نگه دارید و برای جلوگیری از خشکی پوست بیمار از لوسیون استفاده کنید.
  3. آموزش روش‌های مراقبت‌های فیزیکی: یادگیری روش صحیح بلندکردن و حرکت‌دادن عزیزتان بخش مهمی از فرآیند مراقبت است و دانستن روش صحیح آن، آسیب‌دیدگی را به حداقل می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره حتماً با پزشک معالج، صحبت کنید.
  4. تمرین حالت مناسب بدن خود: مراقبت از یک بیمار بستری می‌تواند از نظر جسمی سخت باشد؛ به‌خصوص درمورد بلندکردن و انتقال آن‌ها. تمرین حالت مناسب بدن خودتان برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، بسیار مهم است. هنگام بلندکردن، زانوهایتان را خم کنید، پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پا برای بلندکردن استفاده کنید. در صورت لزوم، از وسایل کمکی مانند تسمه یا تخت‌های کشویی برای انتقال استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید، هنگام حرکت‌دادن بیمار، دستگاه‌های متصل مانند دستگاه اکسیژن را در صورت امکان جدا کنید.
  5. پیشگیری از سقوط بیمار: بیماران بستری، بیشتر در معرض زمین‌خوردن قرار دارند. برای جلوگیری از سقوط، تخت را در ارتفاع کم قرار دهید و از نرده‌های تخت استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که کف زمین وسیله‌ای نباشد. هنگام حمام‌کردن نیز از تشک‌های ضدلغزش استفاده کنید تا از لغزش و سقوط جلوگیری شود.
  6. تعامل و ارتباط موثر با بیمار: بیماران بستری به‌دلیل عدم تحرک و تعامل اجتماعی، تنها و افسرده می‌شوند. مهم است که آن‌ها را درگیر و سرگرم نگه دارید. وقتی بیمار در خانه است، محیطی شاد و راحت فراهم کنید. گاهی اوقات پزشک، بیمار را برای بهبودی سریع به خانه منتقل می‌کند تا با صحبت‌کردن و حضور در فضای مناسب، روحیه بیمار بهتر شود. البته به یاد داشته باشید، به‌آرامی با بیمار صحبت کنید؛ زیرا صدای بلند می‌تواند مضر باشد.

کتاب‌های مورد علاقه‌اش را بخوانید یا موسیقی ملایمی را که او از آن لذت می‌برد، پخش کنید. با هم فیلم تماشا کنید و در این میان، او را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کند. حمایت عاطفی می‌تواند سلامت روان و رفاه کلی بیمار را بهبود ببخشد. بااین‌حال، قبل‌از امتحان این تکنیک‌ها با پزشک معالج مشورت کنید و از کارسازبودن این روش‌ها، مطمئن شوید.

  1. تعامل و ارتباط موثر با تیم پزشکی: علاوه‌بر ارتباط موثر با عزیزتان، ارتباط با تیم پزشکی نیز مهم است. برای دریافت برنامه دارویی، تاریخچه پزشکی و هرگونه تغییر در سلامتی بیمار باید با پزشک معالج یا تیم پزشکی در تماس باشید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید که چه چیزی باید برای عزیزتان فراهم کنید، چگونه می‌توانید در مراقبت از او بهتر عمل کنید. همچنین این کار شرایطی را برای شما به وجود می آورد که در صورت نیاز، بتوانید از بیمار خود دفاع کنید.
  2. مراقبت از خود: فراموش نکنید، برای مراقبین مهم است که از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار باشند. اگر سالم نباشید، نمی‌توانید از عزیزتان مراقبت کنید. وقت‌گذاشتن برای خود می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص زمانی که اولویت شما بیمارتان است. باوجوداین، باید سالم بمانید و استرس خود را کاهش دهید.
  3.  پذیرش محدودیت‌های بیمار: ممکن است بیمار شما نتواند فعالیت‌های لذت‌بخش در گذشته‌اش یا حتی فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام دهد. برای مثال، ممکن است دیگر نتواند خودش لباس بپوشد یا حمام کند. حتی در حالاتی شدیدتر، بیمار شما بسته به شرایط بیماری که تجربه می‌کند ممکن است برای تعویض زیرانداز یک‌بار مصرف نیاز به کمک داشته باشد. حتی ممکن است برای زنده‌ماندن نیاز به استفاده مداوم از دستگاه اکسیژن داشته باشد. مهم نیست که تا چه اندازه ناتوان شده است، مهم است که محدودیت‌های او را درک و همچنان مانند گذشته با او رفتار کنید، نه مانند یک بیمار.
حتما بخوانید  نکات مهم در خرید ضدعفونی کننده سطوح

وسایل پزشکی موردنیاز بیمار برای مراقبت در منزل

تجهیزات خانگی

برای بیمارانی که مدتی در خانه تحت درمان هستند، وجود تجهیزات و لوازم مراقبت بهداشتی در خانه بسیار مهم است. این موارد ممکن است نه‌تنها برای مدیریت بیماری ضروری باشد، بلکه ممکن است به‌‌راحتی بیمار و ارائه کیفیت زندگی بهتر او کمک کند. برای دریافت لوازم مراقبت در منزل مناسب، با تیم پزشکی مشورت و سپس وسایل را خریداری کنید؛ زیرا مراقبت در منزل، بر همه چیز، از راحتی بیمار گرفته تا امور مالی خانواده تأثیر می‌گذارد.

تجهیزات خانگی

تجهیزات موردنیاز برای نگهداری بیمار در خانه، بسته به شرایط بیمار و نوع بیماری او متفاوت است. با این‌حال، برخی از تجهیزات عمومی وجود دارند که برای بیشتر بیماران ضروری هستند. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شوند.

  1. تجهیزات بهداشتی: این تجهیزات برای حفظ بهداشت بیمار و جلوگیری از بروز عفونت استفاده می‌شوند. برخی از تجهیزات بهداشتی موردنیاز عبارت‌اند از:
  2. لگن بهداشتی؛
  3. دستمال مرطوب؛
  4. دستمال کاغذی؛
  5. زیرانداز یک‌بار مصرف؛
  6. صابون مایع؛
  7. دستکش.
  8. وسایل تغذیه: این تجهیزات برای کمک به بیمار در خوردن و آشامیدن استفاده می‌شوند. برخی از وسایل تغذیه موردنیاز عبارت‌اند از:
  9. تغذیه از طریق لوله (NG Tube)؛
  10. سیستم‌های تزریق غذا (Enteral Feeding Pump)؛
  11. مواد غذایی مایع (Liquid Nutrition)
  12. پروتزهای تغذیه گاستریک (Gastrostomy Tubes)؛
  13. وسایل تنفسی یا تزریق آب و مواد مایع (Nebulizers and Hydration Equipment)؛
  14. کاور و قلاب‌های مخصوص تزریق آب و غذا؛
  15. ظروف کنترل‌ دما.
  16. دستگاه‌های پزشکی: این تجهیزات برای نظارت بر وضعیت سلامت بیمار و ارائه مراقبت‌های پزشکی موردنیاز استفاده می‌شوند. برخی از دستگاه‌های پزشکی موردنیاز، عبارت‌اند از:
  17. دستگاه فشارسنج؛
  18. دستگاه چک‌کردن قندخون؛
  19. دستگاه اکسیژن؛
  20. دستگاه اندازه‌گیری دما؛
  21. وسایل تسهیل‌کننده حرکت: این تجهیزات به بیمار کمک می‌کنند تا به‌راحتی حرکت کند و دچار زخم بستر نشود. برخی از وسایل تسهیل‌کننده حرکت موردنیاز عبارت‌اند از:
حتما بخوانید  آیا رابط جنسی در دوران پریود مناسب است یا باعث بیماری می‌شود؟
نکات خرید تجهیزات پزشکی در منزل
نکات خرید تجهیزات پزشکی در منزل
  • ویلچر؛
  • عصا؛
  • صندلی توالت بلند؛
  • ریل برای پشت تخت؛
  • صندلی چرخدار.

نکات خرید تجهیزات پزشکی در منزل

تجهیزات و لوازم پزشکی خانگی، مثل دستگاه اکسیژن را می‌توان از شرکت‌های تجهیزات بهداشتی، اجاره یا خریداری کرد. بیمارستان یا پزشک معالج ممکن است اطلاعاتی در مورد تامین‌کنندگان قابل اعتماد به شما ارائه دهند. برای تهیه بسیاری از تجهیزات موردنیاز به نسخه پزشک خود نیاز دارید. همچنین برای پرداخت هزینه تجهیزات یا لوازم تحت پوشش بیمه، داشتن نسخه ضروری است؛ زیرا شرایط هر بیمه متفاوت است.

سخن پایانی

مراقبت از بیمار بستری در منزل، کار دشواری است که نیازمند تجهیزات و امکانات مناسب است. یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای بیماران بستری، دستگاه اکسیژن است. دستگاه اکسیژن می‌تواند به بهبود وضعیت تنفسی بیماران بستری کمک کند و از بروز عوارض جدی ناشی از کمبود اکسیژن جلوگیری کند. با فراهم‌کردن دستگاه اکسیژن و سایر تجهیزات موردنیاز مانند زیرانداز یک‌بار مصرف، می‌توان شرایط راحت‌تری را برای بیمار بستری در منزل فراهم کرد و به بهبود وضعیت جسمی و روحی وی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *