چگونه مراقب بهداشت فردی در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوست باشیم؟

مقدمه

همان طور که می دانید امروزه سالن های زیبایی مورد استفاده قشر زیادی از افراد جامعه قرار گرفته اند و همچنین رونق بسیار زیادی نیز دارند. افزایش جمعیت و تقاضا برای انجام خدمات در سالن های زیبایی به گونه ای شده است که رعایت بهداشت نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

در این مقاله می خواهیم به موضوع بسیار مهمی بپردازیم و به این پرسش که چگونه مراقب بهداشت خود در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوست باشیم، پاسخ کامل و جامع دهیم.سالن های زیبایی و کلینیک های پوستی از جمله مکان هایی می باشد که با سلامت و بهداشت افراد ارتباط مستقیم دارد و هرگونه کاستی و بی اهمیتی در این مورد باعث بروز بیماری های بسیار زیادی در افراد می شود. این رعایت بهداشت باید هم از جانب آرایشگران و متصدیان کلینیک ها باشد و هم از طرف کسانی که از خدمات استفاده می کنند. برای رعایت بهداشت در سالن های زیبایی و مراکز پوستی باید استفاده از اقلام بهداشتی یکبار مصرف و حوله یکبار مصرف فراموش نشود.

چرا رعایت بهداشت در سالن های زیبایی و کلینیک های پوست اهمیت دارد؟

رعایت بهداشت در سالن های زیبایی و کلینیک های پوست دلایل بسیار زیادی دارد و همچنین بسیار مهم و حیاتی است. رعایت بهداشت در مراکز بهداشتی و سالن های زیبایی به وسیله آرایشگر و یا متصدی آن بسیار حائز اهمیت می باشد و شما نیز باید رعایت بهداشت را مورد توجه قرار دهید. شما باید بدانید که چه نکاتی باید به وسیله متصدیان رعایت شود و درصورت رعایت نکردن آن، به آن ها متذکر شوید تا آسیبی نبینید. باید در هنگام کار متوجه این نکات بهداشتی باشید. بیماری های پوستی و عفونی بسیار زیادی وجود دارد که در سالن های زیبایی و کلینیک های پوستی شیوع پیدا کرده اند و افرادی که بهداشت را رعایت نکنند ممکن است دچار این بیماری ها شوند. بعضی از این بیماری ها می تواند آسیب های پوستی و یا قارچی باشند که پس از دوره مصرف داروها درمان یابند. اما نگرانی ما از بابت بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت می باشد که به راحتی می تواند به وسیله اقلام تیز و آلوده به افراد منتقل شوند و بیماران نیز تا مدت زمان طولانی متوجه وجود این بیماری نباشند. استفاده از ملافه و زیرانداز یکبار مصرف و همچنین حوله یکبار مصرف نیز از سرایت بیماری ها جلوگیری می کنند.

چگونه بهداشت خود را رعایت کنیم؟

نحوه رعایت بهداشت فردی در ارایشگاه ها به شکل است؟ در این قسمت به شرح کامل این موضوع برای شما می پردازیم تا نکته ای را از قلم نیاندازید و فراموش نکنید. باید در انتخاب سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوستی دقت کافی داشته باشید و مراکزی را انتخاب کنید که بهداشت را به طور کامل رعایت کنند. رعایت بهداشت باید تعویض به موقع ملافه و زیرانداز یکبار مصرف باشد همچنین باید به صورت مکرر ماسک و دستکش خود را تعویض کنید تا در معرض میکروب ها قرار نگیرید. استفاده از حوله شخصی باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ گاه از رعایت این نکته کوتاهی نکنید تا دچار آسیب و بیماری نشوید. هیچ گاه از حوله های آرایشگاه استفاده نکنید زیرا ممکن است که اشخاص زیادی از آن استفاده کنند. بهترین وسیله حوله یکبار مصرف می باشد که بتوانید در هر خدماتی که می خواهید انجام دهید از آن استفاده کنید. آرایشگران و متصدیان سالن های زیبایی و یا کلینیک های زیبایی نیز باید در رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن مکرر این مکان کوتاهی نکنند و به موقع این کارها را انجام دهند تا علاوه بر بر جلب رضایت مشتری ها، بهداشت آن ها نیز رعایت شود. فروشگاه اینترنتی باندپیچی نیز ارائه دهنده این خدمات و اقلام بهداشتی می باشد و بهترین کیفیت را ارائه می دهند.

1. استفاده از حوله یک بار مصرف  

یکی از اصول مهم برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها در آرایشگاه‌ها استفاده از حوله یک بار مصرف برای خشک کردن صورت یا موهای مشتریان است. در صورتی که این اقدام مهم نادیده گرفته شود و مشتریان از حوله مشترک استفاده کنند، احتمال انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی بین آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیران متعهد سالن‌های زیبایی معتبر به تعداد کافی حوله یک بار مصرف تهیه می‌کنند تا همه مشتریان بتوانند بدون دغدغه از خدمات زیبایی در سالن استفاده کنند و نگران به خطر افتادن سلامتی خود نباشند.

2. ضدعفونی کردن وسایل و محیط سالن زیبایی

در صورتی که بخواهیم زنجیره انتقال بیماری‌های عفونی پوست و مو را بشکنیم لازم است از ابزارها و تجهیزات یک بار مصرف استفاده کنیم. اما با استفاده از حوله یک بار مصرف یا دستکش نیتریل کار رعایت بهداشت در سالن زیبایی به پایان نمی‌رسد. زیرا برخی از تجهیزات و لوازم مانند برس، قیچی، قیچی پیتاژ، موچین و … باید با استفاده از محلول ضدعفونی استریل شوند.

به طور مثال یکی از راه‌های انتقال ویروس HIV از طریق لوازمی است که موجب خراشیده شدن پوست می‌شوند. یعنی وقتی که در سالن زیبایی تیغ اصلاح به صورت مشترک برای چند نفر استفاده شود و پوست را بخراشد، در صورتی که یکی از آن‌ها مبتلا به ایدز باشد سایرین هم به ایدز مبتلا می‌شوند. حتی خراش و بریدگی با قیچی، ماشین اصلاح و … هم موجب انتقال این ویروس می‌شود. بنابراین برای رعایت بهداشت لازم است تمام لوازم اصلاح و آرایش قبل از استفاده با محلول ضدعفونی‌ استریل شوند.

حتی میز و صندلی، آینه و سطوح دیگر سالن زیبایی هم بعد از استفاده هر کدام از مشتریان باید ضدعفونی شوند. وقتی در پایان ساعت کاری و با خروج مشتریان تمام وسایل و تجهیزات استریل شوند، می‌توانیم از گسترش بیماری‌‌ها جلوگیری کنیم.  

3. استفاده از دستکش یک بار مصرف در سالن زیبایی

یکی از قوانین سخت‌گیرانه اما ضروری برای رعایت بهداشت در سالن‌های زیبایی، استفاده از دستکش یک بارمصرف است تا از انتقال بیماری‌های عفونی، قارچی و ویروسی جلوگیری شود. پرسنل سالن‌های زیبایی موظف هستند علاوه بر استفاده از حوله‌های یک بار مصرف، حین انجام کلیه خدمات زیبایی از دستکش یک بار مصرف هم استفاده کنند.

حتما بخوانید  روزی چند بار می‌توانیم از نخ دندان و مسواک استفاده کنیم؟

در واقع دستکش نیتریل یک مانع موثر برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های قارچی است. زیرا حین استفاده از دستکش، پوست دست کارکنان با پوست صورت یا موهای مشتریان درتماس قرار نمی‌گیرد و بیماری‌‌ انتقال پیدا نمی‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید همان‌طور که از حوله یک بار مصرف نمی‌توانیم بیشتر از یک مرتبه استفاده کنیم، پرسنل سالن زیبایی این اجازه را ندارند که با یک دستکش ساعت‌های طولانی کار کنند و خدمات مورد نیاز چند مشتری را انجام دهند.

مزیت دیگر استفادهاز دستکش نیتریل این است که وقتی کارکنان سالن‌های زیبایی از دستکش استفاده کنند، از پوست دست خود در برابر مواد شیمیایی مختلف نظیر رنگ ‌مو، اکسیدان و محلول‌های پاک کننده ناخن و… جلوگیری می‌کنند و در معرض تحریکات پوستی قرار نمی‌گیرند.

4. استفاده از ماسک در سالن زیبایی

یک شیوه موثر دیگر برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف بین کارکنان و مشتریان سالن‌های زیبایی، استفاده از ماسک است. ماسک بهداشتی این قابلیت را دارد که از انتقال بیماری‌های تنفسی جلوگیری کند و از سلامت افراد محافظت نماید. بنابراین کارکنان سالن زیبایی می‌توانند با اطمینان خاطر در یک محیط بهداشتی و تمیز کار کنند، مشتریان هم می‌توانند بدون دغدغه خدمات زیبایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

علاوه بر این موارد وقتی کارکنان و مشتریان یک سالن زیبایی از ماسک، دستکش و حوله یک بار مصرف استفاده می‌کنند، اعتبار و وجهه سالن زیبایی نزد مشتریان بهتر می‌شود. زیرا مراجعان متوجه می‌شوند که مدیریت سالن زیبایی به سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهد و تمام اقدامات پیشگیرانه لازم را با دقت انجام می‌دهد تا مانع انتقال بیماری‌های عفونی شود.

5. استفاده از دستمال کاغذی یک بار مصرف

 استفاده از حوله یک بار مصرف در پیشگیری از انتقال بیماری‌ها تاثیر زیادی دارد، اما یکی دیگر از بهترین راهکارها برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی استفاده از دستمال کاغذی یک بار مصرف است.

کارکنان یا مشتریان سالن زیبایی می‌توانند به راحتی از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌های خود استفاده کنند و آن را جایگزین حوله یک بار مصرف نمایند.  

بهتر است هنگام استفاده از دستمال کاغذی نکات زیر را هم رعایت کنید.

  • دستمال کاغذی را در مکانی مناسب که دسترسی به آن راحت باشد، قرار دهید تا کارکنان و مشتریان بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند.
  • در صورت استفاده از دستمال کاغذی باید اصل تفکیک زباله را رعایت کنید و حتما دستمال کاغذی‌های استفاده شده را داخل سطل بازیافت زباله بریزید. همچنین سطل حاوی دستمال کاغذی را به صورت روزانه تخلیه کنید تا انباشت زباله، عاملی برای انتقال بیماری‌ها در سالن نباشد.
  • فقط در مواقعی مجاز به استفاده از دستمال کاغذی به‌جای حوله یک بار مصرف هستید که یک مرتبه از آن استفاده کنید. زیرا استفاده مجدد از دستمال کاغذی موجب انتقال عوامل بیماری‌زا می‌شود.
  • حتما هنگام خرید توجه داشته باشید که دستمال کاغذی مرغوب و باکیفیت خریداری کنید. زیرا دستمال‌ کاغذی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت کیفیت و عملکرد مناسبی ندارد.

6. رعایت فاصله اجتماعی در سالن زیبایی

یکی دیگر از موارد مهمی که برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها در سالن‌های زیبایی باید رعایت کنید، فاصله اجتماعی است. در صورتی‌که از حوله یک بار مصرف، دستکش، ماسک و محلول ضدعفونی استفاده کنید، اما فاصله افرادی که در سالن زیبایی حضور دارند را نادیده بگیرید، نمی‌توانید احتمال انتقال عوامل بیماری‌زا را کاهش دهید. به همین دلیل لازم است مدیران سالن‌های زیبایی نکات زیر را برای حفظ فاصله بین مشتریان رعایت کنند.

  • ایجاد محدودیت برای تعداد مشتریان  

  عامل مهمی که بر جلوگیری از انتقال بیماری‌ها در سالن زیبایی تاثیر می‌گذارد، متناسب بودن تعداد مشتریان با ظرفیت سالن زیبایی است. در صورتی که متراژ سالن زیبایی بزرگ باشد، مشتریان می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی در سالن حضور داشته باشند. اما در مواقعی‌که سالن کوچک است و گنجایش تعداد زیادی از مشتریان را ندارد، لازم است مدیریت آرایشگاه محدودیت اعلام کند و متناسب با ظرفیت سالن وقت حضور‌ مشتریان را تنظیم کند. در این صورت داخل سالن شلوغ نمی‌شود و زنجیره انتقال بیماری‌های عفونی و تنفسی قطع می‌شود.

  • نشانه‌گذاری صندلی‌های انتظار

در شرایط بروز اپیدمی کرونا، اکثر مردم با فرهنگ رعایت فاصله اجتماعی آشنا شدند و هنوز هم قواعد رعایت فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. بنابراین با نشانه‌گذاری صندلی‌های انتظار می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا مشتریان فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

البته مراجعان هم باید به علائم بیماری‌‌های تنفسی دقت کنند و در صورتی که علائم و نشانه‌ای از بیماری دارند، تا زمان بهبود کامل از حضور در سالن زیبایی خودداری کنند.

7. رعایت نظافت سالن زیبایی

استفاده از حوله یک بار مصرف، دستکش یک بار مصرف و ماسک از اقدامات ضروری برای جلوگیری از انتقال بیماری بین کارکنان و مشتریان سالن زیبایی است؛ اما نباید از نظافت روزانه سالن غافل شوید. اگر می‌خواهید سلامت کارکنان و مشتریان سالن زیبایی را تامین کنید، باید روزانه کف سالن را جارو کنید تا از تجمع مو و گرد و غبار در سالن جلوگیری کنید. همچنین نسبت به مدیریت زباله‌ها بی‌تفاوت نباشید و زباله‌ها را به موقع از سالن خارج کنید.

8.     استفاده از ابزار آلات نوین در سالن زیبایی

برای رعایت تدابیر بهداشتی بهتر است همگام با تکنولوژی حرکت کنید و از تجهیزات نوین استفاده کنید. یکی از پرکاربردترین ابزارآلات برای رعایت بهداشت، شیرآلاتی‌ست که نیازی به لمس ندارند. با استفاده از این شیرآلات لازم نیست مشتریان از طریق تماس دست شیر آب را باز و بسته کنند. زیرا شیرآلات مجهز به سنسور هستند و مانع انتقال بیماری بین مشتریان و کارکنان می‌شوند.

حتی می‌توانید از دستگاه‌های مدرن برای خشک کردن دست‌ها استفاده کنید. این دستگاه‌ها مجهز به سنسورهای حرکتی هستند و بدون نیاز به تماس دست‌ها را خشک می‌کنند و جایگزین مناسبی برای استفاده از دستمال کاغذی یا حوله یک بار مصرف هستند. همچنین می‌توانید سالن زیبایی را با دستگیره‌های بدون لمس هم تجهیز کنید تا درب‌ها به صورت خودکار باز و بسته شوند. 

نحوه انتقال بیماری های در آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی

نحوه انتقال بیماری های در آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی به چه صورت است و آیا امر خطرناکی است؟در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوست درصورتی که بهداشت را به درستی رعایت نکنید ممکن است دچار بیماری هایی شوید و این بیماری ها برای شما مشکلات و دردسرهای خاصی در پی خواهد داشت. برای اینکه دچار بیماری نشوید ابتدا به وسایلی که آرایشگر برایتان استفاده می کند باید دقت کافی داشته باشید و بهترین وسایل، وسایل یکبار مصرف و آکبند می باشند. اگر پیشبندی که در سالن های زیبایی برای شما مورد استفاده قرار گیرد یکبار مصرف نباشد ممکن است از طریق تعریق بدن و یا زخم روی گردن بیماری هایی مانند هپاتیت بی و سی انتقال یابد. بهتر است این نکته را بدانید که ویروس هپاتیت می تواند تا یک هفته روی وسایل زنده باقی بماند و منتقل شود همچنین ویروس ایدز و هپاتیت نیز حدودا نیم ساعت زنده می مانند. حوله یکی دیگر از اقلامی می باشد که می تواند باعث سرایت بیماری های پوستی و عفونی شود و استفاده از حوله یکبار مصرف و یا شخصی باید مورد توجه قرار بگیرد.

حتما بخوانید  آموزش ترکیب رنگ مو با اکسیدان برای موهای روشن و تیره

پیشگیری بهتر از درمان می باشد.

در بعضی از نکات باید بدانید پیشگیری بسیار بهتر از درمان می باشد و گاهی بیماری هایی در عدم رعایت بهداشت حاصل می شود که جبران ناپذیر بوده و سالیان طولانی افراد را درگیر می کنند. فروشگاه اینترنتی باندپیچی یکی از فروشگاه هایی می باشد که فروش لوازم بهداشتی و درمانی را انجام می دهد و همه اقلام بهداشتی آن ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. برای پیشگیری از بیماری هایی که در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوستی وجود دارد رعایت بهداشت بسیار توصیه شده است و بهترین روش استفاده از وسایل خصوصی و یکبار مصرف می باشد. یکی از وسایلی که در کلینیک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، ملافه و زیرانداز یکبار مصرف می باشد.

 البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که ملافه و زیرانداز یکبار مصرف باشد و هیچ گاه از وسایلی که عمومی هستند و دیگران نیز استفاده کردند، استفاده نکنید تا دچار بیماری های پوستی و قارچی نشوید.

رعایت نکات بهداشتی

درصورتی که مشاهده می کنید آرایشگر و یا متصدی کلینیک های پوستی از وسایل یکبار مصرف استفاده نمی کنند ابتدا به آن ها متذکر شوید. ولی اگر در دسترس شان نبود حتما اطمینان پیدا کنید که وسایلی که برای شما مورد استفاده قرار می گیرد به صورت مکرر ضدعفونی شده باشد و این کار را مقابل خودتان انجام دهد تا اطمینان حاصل شود. قبل از آنکه دیگران خدماتی را برای شما انجام دهد حتما مطمئن شوید که دست خود را شسته و ضدعفونی کرده باشند. انتقال بیماری و ویروس از طریق عدم رعایت بهداشت در این مناطق به سرعت انجام می گیرد و خیلی از افراد گمان می کنند که بیماری ایجاد نمی شود و یا اگر ایجاد شود می تواند بیماری پوستی باشد که سطحی است و به آسانی درمان می شود اما سخت در اشتباه هستند زیرا بیماری های خطرناکی وجود دارد که سال های طولانی افراد را درگیر خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به مرگ شوند. پس رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرید و از وسایل بهداشتی یکبار مصرف استفاده کنید.

چرا استفاده از ماسک و وسایل یکبار مصرف واجب می باشد؟

دلایل استفاده از ماسک و وسایل یکبار مصرف چیست؟در محیط هایی مانند کلینیک های پوست و سالن های زیبایی استفاده از ماسک بسیار ضروری می باشد. در این محیط های عمومی به دلیل اینکه افراد زیادی در آن رفت آمد دارد ممکن است بیماری های تنفسی و ویروسی انتقال یابد. ماسک ها می توانند جلوی بسیاری از بیماری های ویروسی را بگیرد و باعث می شود که دچار بیماری نشوید. علاوه بر بر بیماری هایی که در هوا وجود دارد، در سالن های زیبایی گاز های شیمیایی پراکنده است و استفاده از ماسک باعث می شود که دچار حساسیت نشوید. شما می توانید این اقلام بهداشتی و وسایل یکبار مصرف را از فروشگاه اینترنتی باندپیچی تهیه کنید.

ماسک پرستاری آرمان طب
ماسک پرستاری آرمان طب 50 عددی

خرید وسایل بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای اینکه بتوانید با خیال راحت از سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوستی استفاده کنید باید قبل از اینکه از خدمات آن استفاده کنید، وسایل بهداشتی مورد نیاز را حتما تهیه کنید. این وسایل بهداشتی باکیفیت را می توانید از فروشگاه اینترنتی باندپیچی تهیه کنید مورد استفاده قرار دهید. استفاده و به کارگیری از ملافه و زیرانداز یکبار مصرف در کلینیک های زیبایی بسیار حائز اهمیت می باشد. وسایل بهداشتی و حوله یکبار مصرف را نیز حتما برای مراقبت از خود در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوستی به همراه داشته باشید.

جمع بندی

در نهایت باتوجه به همه نکاتی که گفته شد حتما به این موارد در دریافت خدمات از سالن های زیبایی و کلینیک ها دقت کافی داشته باشید زیرا ارتباط مستقیم با سلامت شما دارند. بهترین وسایلی که می تواند در این مراکز مورد استفاده قرار گیرد بهتر است یکبار مصرف باشد و یا اگر یکبار مصرف در دسترس تان نبود حتما از وسایل بهداشتی شخصی خود استفاده کنید و حتما نسبت به ضدعفونی کردن آن اقدام نمایید. این گونه می توانید مراقبت های لازم بهداشتی را در این امر داشته باشید.

آرایشگاه محیط پرترددی است که باعث می‌شود انتقال بیماری‌های مختلف تنفسی و عفونی بین مشتریان و کارکنان افزایش پیدا کند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره راه‌های جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا در سالن‌های زیبایی با استفاده از محلول ضدعفونی، حوله یک بار مصرف، دستکش نیتریل، ماسک و… در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد و موجب ارتقا سطح سلامت شود.