اصول صحیح پانسمان زخم

اصول صحیح پانسمان زخم

یک پزشک یا پرستار از پانسمان زخم برای جلوگیری از عفونت درمان می کند. پانسمان ها به گونه ای طراحی شده اند که بر خلاف باندهایی که فقط پانسمان را نگه می دارند، مستقیماً روی زخم قرار می گیرند. استفاده از پانسمان به نوع، عمق و محل زخم بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول صحیح پانسمان زخم اشنا کنیم.

پانسمان

پانسمان علاوه بر کاهش خطر عفونت، راه های دیگری نیز برای استفاده از آن وجود دارد:

• خونریزی و لخته شدن خون را متوقف می کند و در نتیجه زخم ها را التیام می بخشد.

• خون و پلاسما و سایر مایعات اضافی را جذب می کند.

• بافت زخم مرده را می سوزاند.

• روند بهبودی را آغاز می کند.

جالب اینجاست که 3000 دسته پانسمان وجود دارد که انتخاب یکی از آنها کار آسانی نیست. 

درمان هایی که برای زخم باز استفاده می کنید تأثیر مستقیمی بر مدت زمان بهبودی دارد. پانسمان و درمان مناسب می تواند منجر به بهبود سریعتر زخم شود، در حالی که درمان غیر معمول و پانسمان نامناسب می تواند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد و حتی بدتر منجر به عفونت موضعی زخم شود. قبل از پانسمان ممکن است نیاز به بخیه زخم باشد بنابراین در خرید نخ بخیه دقت نمایید.

اصول صحیح پانسمان زخم
اصول صحیح پانسمان زخم

پانسمان زخم باز

پانسمان قبل از زخم باز، مهم است که بین زخم های باز و سایر زخم ها تمایز قائل شوید. زخم باز زخمی است که در آن بافت های داخلی و خارجی بدن تقسیم می شوند. عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد زخم باز شوند. این آسیب ها می توانند به صورت بریدگی، پارگی و سوراخ شدن ایجاد شوند.

برای پانسمان، این زخم ها ابتدا باید با محلول ملایم شسته شوند. آب نمک بهترین راه برای شستن زخم است. 

  پانسمان برای زخم های باز بهترین است و محیط اطراف و خود زخم را کمی مرطوب نگه می دارد. زخم های باز می توانند باعث پارگی سطح پوست شوند و در موارد شدیدتر، بافت داخلی پوست نیز شکافته شود. برای تسریع بهبودی ناحیه آسیب دیده، بهترین راه مرطوب نگه داشتن محیط زخم است. سلول ها برای تولید مثل و بازسازی به رطوبت کافی نیاز دارند.

نکات مهم در پانسمان

از آنجایی که انواع مختلفی از زخم های باز وجود دارد، قبل از انتخاب پانسمان مناسب، باید چند نکته را در نظر گرفت:

• محل آسیب

• شدت و آسیب ناشی از جراحت

• عمق زخم

• علت آسیب

آنتی بیوتیک ها که به اشکال مختلف مانند پماد و اسپری وجود دارند برای درمان این ضایعات مناسب هستند خراش و خراشیدگی زخم های جزئی هستند که با آنتی بیوتیک ها به خوبی بهبود می یابند. این پمادها همچنین محیط زخم های باز را مرطوب نگه می دارند که به بازسازی سلولی کمک می کند. استفاده از بانداژ و پانسمان استریل روی این زخم های سطحی نیز از آنها در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. خرید چسب حصیری در هنگام پانسمان زخم بسیار مناسب است.

پانسمان زخم باز
پانسمان زخم باز

پانسمان زخم عمیق و بزرگ

آسیب‌های عمیق‌تر و بزرگ‌تر بازی نیاز به درمان پیچیده‌تری دارند و تنها با آنتی‌بیوتیک قابل درمان نیستند. اگر زخم هایی دارید که لبه های زخم را از هم جدا می کند، ممکن است نیاز به بخیه زدن زخم یا استفاده از باند پروانه ای داشته باشید که پانسمان برای این زخم ها بهترین است. از آنجایی که این زخم ها مایع بیشتری ترشح می کنند، خرید پانسمان ضد آب پیشنهاد می کنیم که این مایعات را جذب می کند و در عین حال محیط زخم را مرطوب نگه می دارد.

حتما بخوانید  بررسی انواع ماسک

بهترین پانسمان برای زخم های باز بزرگ و شدید:

• هیدروژل پانسمان: مناسب برای آبیاری زخم های باز خشک و کم آب، خراش شدید و سوختگی های جزئی.هیدروژل زخم را تسکین می دهد و درد را تسکین می دهد و همچنین زخم را مرطوب می کند.

• خرید پانسمان ضد آب: نه تنها رطوبت مورد نیاز برای التیام را فراهم می کند، بلکه بافت مرده محل زخم را با حل شدن خودکار آن از بین می برد. به طور کلی، این پانسمان برای زخم های باز با ضخامت کلی بسیار خشک یا ضخامت نسبی که عفونی نشده اند استفاده می شود. اما این پانسمان ها برای زخم های باز با ترشح زیاد مناسب نیستند. زخم های باز نیاز به بخیه قبل از پانسمان دارند پس درخرید نخ بخیه توجه بالا داشته باشید.

• ترکیب پانسمان: مناسب برای زخم هایی که مایعات زیادی ترشح می کنند. این پانسمان ها نه تنها محیط زخم را مرطوب نگه می دارند، بلکه ترشحات زخم را نیز جذب کرده و محیطی را برای تشکیل بافت جدید فراهم می کنند. این پانسمان ها همچنین برای زخم های باز ناشی از دیابت و زخم های فشاری شدید مناسب هستند.

• کلاژن پانسمان: باعث تشکیل سریع کلاژن در محل زخم می شود که برای بهبود زخم ضروری است. اکثر این پانسمان برای زخم های باز مناسب هستند. این به این دلیل است که آنها حاوی عوامل ضد میکروبی هستند. کلاژن پانسمان نیازی به تعویض مکرر ندارد. به همین دلیل برای انواع زخم های باز مناسب هستند. با این حال، این پانسمان برای زخم هایی که مایعات زیادی را تخلیه می کنند توصیه نمی شود.

انواع پانسمان

1. گاز

یکی از رایج ترین انواع پانسمان گاز طبیعی یا پارچه پانسمان است. گاز از ابریشم بافته شده یا نبافته، کنف، پلی استر، ابریشم مصنوعی یا پنبه ساخته می شود و قابلیت تنفس بالایی دارد. این پارچه ها به پوست نمی چسبند و اجازه می دهند آب، خون و هوا به راحتی از آن عبور کنند. این نوع پانسمان باعث خشک شدن زخم و کاهش ترشح زخم می شود. خرید چسب حصیری فراموش نکنید.

گازها اشکال و اندازه های مختلفی دارند و به راحتی می توانند به اندازه یک زخم شوند. این پانسمان ممکن است استریو یا ناپایدار باشد و ممکن است لبه های چسبنده داشته باشد. این نوع پانسمان برای انواع آسیب ها از آسیب های انگشت کوچک گرفته تا صدمات کامل بدن استفاده می شود. 

متداول ترین گازهای مورد استفاده عبارتند از:

سواب

 این نوع گاز معمولاً تماماً از پنبه ساخته می شود و برای جذب خون و سایر ترشحات استفاده می شود. گاز نرم ارزان و کاربردی است و می توان از آن برای تمیز کردن، پانسمان، پوشش و ضدعفونی انواع زخم ها استفاده کرد.

بانداژ

 این نوع پانسمان به عنوان لایه اول یا به عنوان لایه اضافی روی زخم از هر نوعی استفاده می شود.این باند کاملاً از پنبه ساخته شده است، این باند را می توان به راحتی دور یک اندام یا سر پیچیده و برای زخم هایی که به سختی التیام می یابند، عالی است.

کاربرد

گاز پانسمان برای زخم های باز یا سطحی ناشی از ضربه های جزئی توصیه می شود. ناخن های خراشیده، بریدگی های نسبتاً دردناک یا آسیب های نواحی حساس در این دسته قرار می گیرند. گاز به عنوان اولین لایه حفاظتی استفاده می شود، اما می تواند به عنوان لایه دوم گواهینامه پانسمان را دریافت کند. از آنجایی که گاز ارزان است، پس از استفاده کوتاه مدت باید آن را دور بیندازید.

حتما بخوانید  چگونه مراقب بهداشت فردی در سالن های زیبایی و یا کلینیک های پوست باشیم؟

پانسمان شفاف

 نوارهای شفاف پانسمان از ورقه های نازک پلی یورتان با یک لایه چسب در یک طرف ساخته شده اند که به پوست می چسبد. این چسب به پوست اطراف زخم که خشک است می چسبد اما به دلیل واکنش خود زخم نمی چسبد.

این یکی از ساده ترین پروژه های پانسمان به دلیل نازکی پانسمان است. همچنین یکی از دلایل سهولت استفاده از آن انعطاف پذیری آن است. خاصیت ارتجاعی این پانسمان باعث می شود که در هر ارتفاع یا ارتفاعی از بدن قرار گیرد. از آنجایی که نوار شفاف است، می توانید به راحتی زخم را ببینید و بدون برداشتن پانسمان نحوه بهبود آن را مشاهده کنید.همچنین، یک بانداژ شفاف، باکتری ها را از زخم دور نگه می دارد، عفونت را کاهش می دهد و بهبود را تسریع می کند.

کاربرد

ایده آل به عنوان لایه اول یا دوم برای زخم های شفاف پانسمان. به طور معمول، این نوع پانسمان زمانی استفاده می شود که پزشک بخواهد روند بهبود زخم را تحت نظر داشته باشد. نوار شفاف اغلب برای آسیب های جدی و خطرناک مانند سوختگی پانسمان، برش های جراحی، پیوند پوست و تزریق داخل وریدی استفاده می شود.

هیدروژل پانسمان

 هیدروژل ها می توانند زخم ها را بهبود بخشند، درد را تسکین دهند، به بهبودی کمک کرده و با عفونت مبارزه کنند. این نوع پانسمان از 80 تا 99 درصد آب یا گلیسیرین تشکیل شده و زخم های خشک را مرطوب می کند. با افزودن رطوبت به محیط زخم، هیدروژل باعث تجزیه بافت خشک و مرده شده و باعث بهبود و رشد سلولی می شود. با این حال، هیدروژل های پانسمان مایع زیادی را جذب نمی کنند و بنابراین برای اکثر زخم ها مناسب نیستند.

این محصول به صورت ژل، ورقه و پچ موجود می باشد. هیدروژل پانسمان زخم را خنک می کند و حتی درد را تسکین می دهد. در مقایسه با برخی دیگر از پانسمان ها، هیدروژل ها به دلیل نفوذپذیری هوا و آب در برابر باکتری ها موثر نیستند.

در عین حال، هیدروژل ها، به ویژه گونه های محلول در آب آن، به سرعت خیس می شوند. از آنجایی که این نوع پانسمان معمولاً چسبنده نیست، برای نگه داشتن آن به لایه دیگری نیاز دارید.

نکات مهم برای بهبود سریعتر زخم

برای بهبود سریعتر زخم، نه تنها باید زخم را به درستی درمان کنید، بلکه باید نکاتی را نیز در نظر بگیرید تا زخم سریعتر بهبود یابد:

• زخم های باز مستعد عفونت هستند، زخم را تا حد امکان تمیز نگه می دارند تا میکروب ها را از لایه پوست دور نگه دارند و از گسترش عفونت جلوگیری کنند.

• به خاطر داشته باشید که در صورت عفونی شدن زخم، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

• گاهی اوقات قند خون بالا ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا زخم ها بهبود یابد، بنابراین مراقب سطح قند خون خود باشید.

• اگر بهبود زخم بیش از حد طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد، بنابراین باید از درمان زخم های باز و عمیق خودداری کنید.

• از کندن زخم ها در طول فرآیند بهبودی اکیداً خودداری کنید، زیرا این کار خطر عفونت را افزایش می دهد.

• معمولاً اسکار حتی پس از بهبودی کمی تیره می شود. زمان بهبودی اسکار به عواملی مانند ژنتیک، رنگ پوست و محل زخم بستگی دارد. محل خونریزی را به صورت داخلی یا خارجی تمیز کنید. برای این کار بهتر است از پنبه آغشته به مواد شوینده استفاده کنید. اگر زخم را برعکس، از بیرون به داخل تمیز کنید، احتمال عفونت افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *