معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام

انواع سرنگ

سرنگ نوعی ابزار ویکی از تجهیزات پزشکی است که دائماً توسط پزشکان، پرستاران و سایر افراد مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. سرنگ ها انواع و اندازه های مختلفی دارند. در ادامه به معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام و اشنایی بیشتر با سرنگ اوا میپردازیم.

آشنایی اولیه با سرنگ 

در واقع در مورد استفاده از سرنگ باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه هر فردی که قصد دارد عملی را برای درمان خود انجام دهد یا در راستای درمان بیماری خود ساده ترین فعالیت را انجام دهد نیاز به سرنگ دارد. این ابزار پزشکی بر خلاف ظاهر ساده خود، امروزه تقاضای زیادی دارند. و دلیل آن کاربردهای فراوان آنهاست.

 با توجه به موارد مصرف و نیاز پزشکی، سرنگ ها در حجم ها و اندازه های  مختلف ساخته می شوند که در هنگام خرید سرنگ حتما باید اگاهی از کاربرد هرکدام داشته باشیم.

سرنگ انسولین1 میلی‌ Ava
سرنگ انسولین1 میلی‌ Ava آوا پزشک

کاربرد سرنگ

امروزه از سرنگ در انواع فعالیت های پزشکی و غیر پزشکی استفاده می شود. جالب است بدانید که بدون وجود سرنگ به سختی میتوانستند فعالیت های پزشکی انجام دهند و یا حتی افراد زیادی جان خود را از دست می دادند. این ابزارهای پزشکی در طول زمان دستخوش تغییرات و پیشرفت های زیادی شد‌ه اند و در نهایت امروزه یکی از ساده ترین اما کاربردی ترین ابزارهای دنیا به حساب می آیند.

سرنگ های 2-3 میلی لیتری برای تزریق عضلانی و زیر پوستی مورد نیاز است. سرنگ های بزرگتر باعث ناراحتی و درد بیمار می شود.
میکرودریپ معمولاً برای تزریق پنی سیلین استفاده می شود و در عوض در سرنگ های 20 تا 50 سی سی استفاده می شود.
2.5 تا 3 میلی لیتری معمولاً در بسته بندی با سوزن وصل شد‌ه است، گاهی اوقات پرستار ممکن است در صورت نیاز شماره سوزن را تغییر دهد.

معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام

سرنگ های ساده

سرنگ ساده  یا پیکسل پیستونی نیز نامیده می شود و دارای دو نوع 2 تکه یا 3 تکه می باشد. نوع 3 تکه آن به سرنگ آزمایشگاهی نیز معروف است. اتصال سر سرنگ به بدنه به صورت لغزنده لوئر یکی از ویژگی های اصلی این نوع سرنگ می باشد.

به دلیل داشتن واشر همانطور که گفتیم مایع در هنگام تزریق و اعمال فشار نشتی ندارد. از لاتکس برای ساخت واشر استفاده نمی شود تا احتمال واکنش آلرژیک را کاهش دهد. بسته بندی آنها نیز باید به گونه ای باشد که استریل باقی بماند و از ورود میکروب ها جلوگیری شود که در سرنگ اوا تمامی این مراحل رعایت شده است. راه تشخیص سرنگ 3 تکه از نوع 2 تکه رنگ واشر آن است. اگر مشکی باشد یعنی 3 تکه و در غیر این صورت 2 تکه است.

سرنگ انسولین 1میل شیشه ای BD
سرنگ انسولین 1میل شیشه ای BD بدون سر سوزن

سرنگ Luer

نوع دیگر سرنگ، سرنگ قفل یا Luer  است. تفاوت این نوع سرنگ با سایر انواع سرنگ

در نوع اتصال سر سوزن است. همانطور که از نامش پیداست با پیچ بسته و قفل می شود تا در حین استفاده جدا نشود.

خرید سرنگ فشاری

همانطور که در توضیح سرنگ های ساده و فشاری دیدید، ملاک اصلی تفاوت سرنگ ها در نوع اتصالات سر سرنگ و سر سوزن است. نوع دیگری از اتصال سر سوزن که از طریق فشار به هاب ثابت می شود نیز تفاوت سرنگ نوع فشاری یا لغزش Luer با سایر انواع سرنگ است. با این حال، سر سوزن از طریق نیروی فشار و اصطکاک ایجاد شد‌ه ثابت می شود.

حتما بخوانید  روش استفاده از اسپری تاخیری

اما مانند سرنگ قفل نمی شود و ممکن است سوزن در حین استفاده کنده شود. سرنگ در سایزهای مختلف که دارای ظرفیت 1 سی سی تا 5 سی سی می باشد. استفاده از سرنگ های بزرگتر از 5 سی سی کمتر رایج است.

سرنگ های انسولین

سرنگ های انسولین یک میلی لیتر گنجایش دارند و به واحد درجه بندی می شوند. اکثر سرنگ ها  100 واحدی یا  “U-100” هستند که برای استفاده از 100 واحد انسولین هستند. هر میلی لیتر محلول حاوی 100 واحد انسولین است. به همین ترتیب، 40 واحد سرنگ “40-U” و “80-U” برای انسولین با این غلظت ها وجود دارد.

قسمت های مختلف سرنگ و سوزن ان

سرنگ های توبرکولین دارای یک سری باریک هست که یک سوزن کوچک به آن وصل شد‌ه است. این سرنگ ها برحسب میلی لیتر است و ظرفیت آن ها یک سی سی می باشد. پرستاران از این سرنگ ها برای استفاده از مقادیر کمی از داروهای غلیظ استفاده می کنند. به عنوان مثال، از آنها برای انجام آزمایش های داخل پوستی استفاده می شود.
همچنین از سرنگ توبرکولین برای تهیه مقادیر کمی از محلول مورد نظر برای کودکان و نوجوانان استفاده می شود. از سرنگ های بزرگ برای تزریق داروهای داخل وریدی یا افزودن دارو به محلول های تزریقی و همچنین برای شستن زخم ها استفاده می شود.

سوزن

سوزن ها در بسته بندی جداگانه نیستند تا بتوانید سوزن مورد نظر را انتخاب کنید. برخی از سوزن ها با سرنگ های استاندارد بسته بندی نمی شوند. مانند انسولین و سرنگ تورکولین.
بیشتر سوزن ها ضد زنگ هستند، اگرچه برخی از کاتترهای داخل وریدی پلاستیکی هستند. سوزن ها یکبار مصرف هستند به جز سوزن هایی که از فولاد جراحی ساخته شد‌ه اند و به سرنگ های شیشه ای متصل می شوند.

سرنگ انسولین 1میل شیشه ای BD
سرنگ انسولین 1میل شیشه ای BD بدون سر سوزن

هر سوزن در سرنگ سه قسمت دارد

هاب یا قسمتی که به سرنگ متصل است.
 شفت یا بدنه سوزنی که به قسمت Hub متصل است
 سوزن تیز BeVel
پرستار ممکن است هاب را برای اتصال سوزن به سرنگ نگه دارد تا از اتصال آن به سرنگ مطمئن شود. با وجود این قسمت از بدن و نوک سوزن، در همه موارد استریل باقی می ماند.

 هر سوزن دارای سه ویژگی است

 نوک سوزن تیز
 طول بدنه سوزن
 شماره یا قطر سوزن

انتخاب نوع سوزن در سرنگ

از نظر قطر و تعداد سوزن بستگی به غلظت مایع تزریقی دارد. سوزن با شماره 18-16 برای تزریق خون و فرآورده های آن مناسب است.
سوزن درشت؛ در انتقال خون و فرآورده های آن به این دلیل است که آسیب کمتری به گلبول های قرمز وارد می شود. برای تزریق عضلانی از سوزن های شماره 20-23 استفاده می شود که باز هم بستگی به غلظت ماده تزریقی دارد.
تزریق زیر پوستی  به سوزن هایی با قطر کمتر (مثلاً سوزن 25 شماره) و برای تزریق داخل پوستی سوزن کوچکتری مانند سوزن شماره 16 نیاز است.

حتما بخوانید  دلایل ناتوانی جنسی در آقایان و درمان آن

معرفی سرنگ آوا

 سرنگ  آوا ساخت شرکت آوا مسیک با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی تولید می شود.
سرنگ اوا بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3591 و استانداردهای بین المللی ISO 8537, ISO 9626 طراحی و تولید شد‌ه است تا محصولی با کیفیت و مشابه نمونه های خارجی را برای شما تضمین کند.
 به صورت یکپارچه طراحی شد‌ه است تا تزریق انسولین با دقت انجام شود و انسولین در داخل سرنگ باقی نماند.

آشنایی با سرنگ انسولین

امروزه به دلیل عدم رعایت رژیم های غذایی مناسب و مصرف زیاد قند و شیرینی، بیماری های ارثی و زمینه ای باعث افزایش قند خون و در نتیجه دیابت می شود.
اگر این بیماری به موقع تشخیص داد‌ه نشود منجر به ایجاد بیماری و دیابت می شود و ممکن است به اندام ها یا قسمت هایی از بدن آسیب برساند و باعث قطع عضو شود.در تشخیص زودهنگام قند خون، سطح قند خون را می توان با قرص ها و داروها کنترل کرد.
یکی از این داروها که تزریقی هم هست انسولین است که انواع مختلفی دارد.این دارو برای دوزهای خاصی توسط پزشک تجویز می شود و بر این اساس می توان دوز تجویز شد‌ه توسط پزشک را از طریق سرنگ انسولین به بدن تزریق کرد.

این سرنگ انسولین یک سی سی آوا در کلینیک های زیبایی و پوست و مو جهت مزوتراپی و تزریق ماده به بیمار استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد.

سرنگ لوئرلاک آوا 10 میل بسته 100 عددی
سرنگ لوئرلاک آوا 10 میل بسته 100 عددی سترون شده

ویژگی های سرنگ آوا

انواع مختلفی از سرنگ های انسولین وجود دارد که دارای سری که قابل جدا شدن است و سر یکپارچه (سرنگ انسولین خود سوزن) می باشد. استفاده از سرنگ انسولین یکپارچه آوا توصیه می شود زیرا مقدار کمی داروی انسولین در داخل سرنگ باقی می ماند و می توان حجم دقیق تزریق را محاسبه کرد.
سرنگ انسولین آوا نیز به صورت یکپارچه ساخته شد‌ه است تا در تزریق مقدار دقیق انسولین مشکلی نداشته باشید.

بسته بندی

در هر جعبه سرنگ انسولین 1 میلی لیتری 40 سرنگ وجود دارد که در چهار بسته 10 تایی تقسیم شد‌ه است.
این سرنگ با طراحی خاص و تیزی سوزن با تکنولوژی برش سه گانه ساخته شد‌ه است و اندازه سوزن آن متفاوت است و برای بزرگسالان و کودکان قابل استفاده است.

قیمت انواع مختلف سرنگ

خرید سرنگ یکی از پرتقاضاترین محصولات امروزی است. در واقع کارایی و کاربرد این تجهیزات پزشکی باعث شد‌ه است که تقاضا برای سرنگ برای همیشه بالا باشد. همچنین باید اشاره کنیم که همانطور که در بالا اشاره کردیم انواع سرنگ در بازار وجود دارد.  در نتیجه قیمت سرنگ با توجه به انواع و ابعاد آن متفاوت است.

ناگفته نماند که عوامل متعددی مانند نوع سوزن، حجم و بسیاری عوامل دیگر در تعیین قیمت سرنگ نقش دارند. اما اگر قصد دارید سوزن را با بهترین و مناسب ترین قیمت تهیه کنید، باید اشاره کنیم که این کار را باید از منابع معتبر مانند سرنگ اوا انجام دهید. سرنگ یک وسیله بهداشتی است و خرید آن از مراجع غیرقابل اعتماد خطرات بسیار جدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *