بهترین روتین مراقبت از مو کراتین شده

بهترین روتین مراقبت از مو کراتین شده

کراتینه‌کردن فرایندی است که به صاف و براق شدن موهای وز و آسیب‌دیده کمک می‌کند. ماندگاری این روش بسته به نوع محصول و برند استفاده‌شده و میزان شست‌وشوی موها، معمولا بین 4 تا 6 ماه است. هرچقدر بهتر از موهای کراتینه‌شده‌ خود مراقبت کنید، زمان بیشتری از نتایج این روش بهره‌مند خواهید شد.

کراتینه‌کردن موها مانند هر روش شیمیایی دیگر مزایا و معایبی دارد که در این مقاله به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. اما نکته مهم این است که با رعایت نکات و انجام مراقبت‌های بعد از کراتینه می‌توانید آسیب‌های ناشی از این روش را به حداقل برسانید، دوام کراتین را افزایش دهید و از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوید. پس اگر به‌دنبال آشنایی با اصول مراقبت پس از کراتینه‌کردن و شناخت شامپو مو کراتینه‌شده هستید، توصیه می‌کنیم همراهمان بمانید.

مهم ترین مراقبت های بعد از کراتینه مو
مهم ترین مراقبت های بعد از کراتینه مو

مهم ترین مراقبت های بعد از کراتینه مو

کراتینه‌کردن مو ممکن است هزینه‌های زیادی داشته باشد. با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای آن صرف می‌کنید حفظ و نگهداری نتایج آن اهمیت زیادی دارد. در زیر با راهکارهایی برای حفظ صافی و درخشش موها برای مدت طولانی آشنا می‌شویم.

1. باز گذاشتن موها

یکی از نکات کلیدی در روتین مراقبت از موهای کراتینه‌شده، نبستن مو در 3 روز ابتدایی پس از انجام کراتینه است. در این دوره، موها به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و هر نوع کشش یا فشاری به ساختار ضعیف‌شده آن‌ها آسیب می‌رساند.

2. خشک کردن اصولی موها

رطوبت، دشمن اصلی کراتین است و به‌مرور زمان، اثر آن را از بین می‌برد و موها را مجددا وز و فر می‌کند. به‌همین دلیل، مراقبت از موهای کراتینه‌شده در برابر رطوبت اهمیت زیادی دارد. پس از انجام کراتین از آرایشگر خود در مورد زمان مناسب برای شستشوی موها سوال کنید. به‌طور‌کلی، توصیه می‌کنیم تا 72 ساعت بعد از کراتین، موها به هیچ‌وجه خیس نشوند. این امر به تثبیت کراتین در ساقه مو و ماندگاری بیشتر صافی و درخشندگی موها کمک می‌کند.

3. استفاده از روبالشی ابریشمی یا ساتن

برخلاف روبالشی‌های نخی که اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند، ابریشم با بافت نرم و لطیف خود، اصطکاک بین موها و روبالشی را به حداقل می‌رساند. این امر از ایجاد گره، وز و شکستگی مو در طول شب جلوگیری کرده و به حفظ صافی و درخشندگی موهای کراتینه‌شده کمک می‌کند.

4. شستشوی کمتر

پس از گذشت 4 روز از فرایند کراتینه مو، توصیه می‌کنیم که هر روز حمام نکنید. زیرا استفاده از شامپو مو نامناسب موجب خراب‌شدن موهای شما می‌شود. به حداقل‌رساندن استفاده از شامپو به حفظ ماندگاری کراتین موها کمک می‌کند.

5. استفاده از بهترین شامپو مو مناسب موهای کراتینه‌شده

استفاده از شامپو مو بدون سولفات، یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی بعد از کراتینه مو است. شامپوهای معمولی، حاوی سولفات سدیم هستند که به‌مرور زمان، کراتین و روغن‌های طبیعی مو را از بین می‌برند و اثر کراتینه را کم می‌کنند.

6. استفاده از ماسک یا نرم کننده مو

انجام دادن کراتین تعادل بین رطوبت و پروتئین مو را بر هم می‌زند و منجر به خشکی، وز شدن و شکنندگی موها می‌شود. ماسک مو، راه‌حلی عالی برای بازگرداندن تعادل به موهای کراتینه‌شده و جلوگیری از این مشکلات است.

7. تا سه هفته موهایتان را به حال خودشان رها کنید

مواد مورداستفاده در آرایشگاه‌ها ممکن است pH طبیعی موهای شما که بین 4.5 تا 5.5 است را تغییر دهند. این امر به این معنی است در فرایندهای رنگ‌کردن و دکلره، کوتیکول موهای شما باز می‌شود و تمام اثر کراتین از بین می‌رود.

8. موهایتان را کوتاه کنید

در کراتین‌کردن، موها در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. این مواد سبب خشک شدن مو و بروز موخوره در آن‌ها می‌شوند که تنها راه درمان کوتاهی است. یکی از مراقبت‌های مهم بعد از کراتینه مو کوتاه‌کردن آن در فاصله 2 تا 3 ماه است.

حتما بخوانید  دستکش جراحی لاتکس یا نیتریل: کدام انتخاب بهتری برای شماست؟

9. استفاده از آب سرد

همان‌طور که می‌دانید بعد از کراتین، موهای شما خشک‌تر از قبل می‌شوند. استفاده از آب داغ در حمام باعث از بین رفتن رطوبت و خشکی بیشتر سر می‌شود. بنابراین یکی از مراقبت‌های مهم پس از این فرایند، جایگزینی آب سرد با آب داغ است.

نحوه ی سشوار کشیدن مو بعد از کراتینه
نحوه ی سشوار کشیدن مو بعد از کراتینه

نحوه ی سشوار کشیدن مو بعد از کراتینه

یکی از باورهای غلط میان خانم‌ها این است که پس از کراتینه‌کردن مو دیگر نیازی به سشوار‌کشیدن ندارند و موها همیشه صاف و لخت خواهند ماند. اگرچه موی کراتینه‌شده به دلیل استفاده از مواد خاص، لخت‌تر از حالت طبیعی خود می‌شود اما گاهی به‌خاطر وز شدن یا فر خوردن مو، لازم است از وسایلی مانند سشوار و اتو مو استفاده کنید.

برای سشوار‌کشیدن موهایتان بعد از استفاده از شامپو مو یا نرم کننده مو کراتینه‌شده، کافی است سشوار را در فاصله‌ای حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری از موها نگه دارید. سپس دست‌هایتان را بین آن‌ها حرکت دهید تا به‌طور کامل خشک شوند.

برای خشک‌کردن مو نیازی به شانه زدن نیست، زیرا موهایتان کاملا صاف و بدون وز هستند. کافی است با سشوار آن‌ها را به‌طور کامل خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ قسمتی از موها خیس نماند.

سشوار را روی حالت باد گرم قرار ندهید، زیرا باد گرم به ساقه مو آسیب می‌رساند. برای خشک‌کردن موها از اتو مو نیز استفاده نکنید. اتو مو به ریشه موها آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین بدون خشک‌کردن کامل موها از شانه‌زدن آن‌ها خودداری کنید.

علت ریزش مو بعد از کراتین چیست؟

ریزش مو بعد از کراتینه‌کردن به دلایل متعددی رخ می‌دهد. از جمله:

1. رعایت‌نکردن مراقبت‌های گفته‌شده بعد از کراتین

موی کراتینه‌شده نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. استفاده از مواد کراتین باکیفیت، مهارت آرایشگر و اجرای صحیح مراحل کار بخش بسیار مهمی از این فرایند است. از سوی دیگر، رعایت دوره قرنطینه پس از کراتینه و نکات نگهداری از موها نیز مهم است، چراکه این موارد نقش مهمی در دستیابی به نتایج دلخواه مشتری و افزایش دوام کراتین دارند.

مراقبت دقیق مشتری از مو نیز چه در 3 روز اول قرنطینه و چه پس از آن بسیار اهمیت دارد. همچنین، ژنتیک مو، سبک زندگی و سلامت بدن فرد نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. در این مرحله، معمولا آرایشگر یک برنامه کامل مراقبتی برای مو پیشنهاد می‌کند که شامل تمام نکات و توصیه‌های ضروری است.

2. استفاده از مواد کراتینه نامرغوب

اگر آرایشگر از مواد کراتین اصل و باکیفیت استفاده نکند، بدون شک با عوارضی مانند ریزش مو مواجه خواهید شد. مواد غیراستاندارد و تایید‌نشده به‌همراه حرارت بالای اتو یا سشوار پروتئین موها را تخریب می‌کنند و باعث سست و ضعیف شدن آن‌ها می‌شوند.

در گذشته از فرمالدئید یا اتیل گلیکول در ترکیبات کراتینه استفاده می‌شد که به‌شدت به مو آسیب می‌رساند و موجب ریزش می‌شد. امروزه در روش‌های نوین کراتینه از گلوکسیلیک و کاربوسیستین استفاده می‌شود که ضررهای فرمالدئیدها را ندارند و برای موهای آسیب‌دیده و سوخته بسیار مناسب هستند.

3. استفاده ‌نکردن از شامپو بدون سولفات مخصوص موهای کراتین‌شده

در فرایند کراتین لازم است مو و پوست سر پس از ۲۷ ساعت شسته شوند. اما از آن‌جایی که سولفات‌ها پروتئین کراتین را تجزیه می‌کنند، استفاده از شامپو مو کراتینه‌شده یا نرم کننده مو مخصوص بدون سولفات و کلرید سدیم بسیار مهم است.

4. کشیده شدن مو از ریشه

از دیگر دلایل ریزش مو بعد از کراتین، بستن مو با کش یا کلیپس است. بیشتر آسیب وارده به رشته‌های مو در ابتدا به‌دلیل استفاده از دکلره و آمونیاک در رنگ‌ها و سپس بستن و کشیدن مو به‌شکل محکم ایجاد می‌شود. توصیه می‌کنیم برای بستن موها از کش‌مویی با بافت لطیف ساتن یا ابریشمی استفاده کرده و در 3 روز اول پس از کراتینه‌کردن از بستن یا کشیدن موها خودداری کنید.

حتما بخوانید  آموزش ترکیب رنگ مو با اکسیدان برای موهای روشن و تیره

5. انجام فرایند کراتین توسط آرایشگر غیرحرفه‌ای

مهم‌تر از موادی که برای کراتینه‌کردن مو استفاده می‌شود، تخصص و مهارت آرایشگر است که توانایی استفاده از این مواد را به بهترین شکل ممکن داشته باشد. مثلا در مرحله اتوکشی تکنیک آرایشگر بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر این فرایند به‌خوبی انجام نشود، کوتیکول‌های مو بسته نمی‌شوند و کراتین در سلول‌های ساقه مو حبس نخواهد شد. بنابراین برای کراتینه‌کردن مو حتما به یک آرایشگر متخصص و قابل‌‌اطمینان مراجعه کنید تا از عواقب ناخواسته آن جلوگیری شود.

6. ریزش مو به دلیل آسیب‌های قبل از کراتین

در فرایند کراتینه‌کردن، شکستگی‌ها و منافذ در ابعاد میکروسکوپی با پوششی از پروتئین کراتین پوشانده می‌شود. این پوشش باعث می‌شود که سلول‌های فلس‌مانند ساقه مو به‌نرمی بخوابند و فرمی لخت و ابریشمی پیدا کنند.

اگر موهای شما بیش ‌از‌ حد آسیب دیده باشند یا در معرض دکلره و مواد شیمیایی قرار گرفته باشند، از بین می‌روند و موهای مرده قادر به جذب کراتین نیستند. در نتیجه در تماس اول با مواد شیمیایی و حرارت خرد می‌شوند و می‌ریزند.

علت ریزش مو بعد از کراتین چیست؟
علت ریزش مو بعد از کراتین چیست؟

علت صاف نشدن مو بعد از کراتینه چیست؟

یکی از دلایل صاف نشدن مو بعد از کراتین استفاده از دمای نامناسب اتو هنگام صاف‌کردن موها است که اثر کراتینه را از بین می‌برد. برای حفظ اثر کراتین، اتو باید روی دمای متوسط (بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه) تنظیم شود.

همچنین رعایت دستورالعمل‌های صحیح در استفاده از مواد کراتین و مراحل پس از آن نیز بسیار اهمیت دارد. زیرا هر یک از این مراحل بر اثربخشی نهایی اثر می‌گذارند و اگر به‌درستی انجام نشوند، موها ممکن است به‌طور کامل صاف نشوند.

مورد دیگر، استفاده نادرست از مواد کراتین است که به کاهش اثربخشی آن منجر می‌شود. مثلا ممکن است که مقدار کافی کراتین استفاده نشده باشد یا کیفیت مواد مطلوب نباشد. در این صورت هر چند بار که اقدام به کراتینه مو کنید نتایج مطلوبی به‌‌دست نخواهید آورد.

از سوی دیگر اختلال در فعالیت غده تیروئید هم اثر منفی بر صافی موها دارد. در صورت داشتن سوابق کم‌کاری یا پرکاری تیروئید قبل از انجام کراتینه مو حتما وضعیت تیروئید خود را بررسی کنید.

سوالات متداول

آیا بعد از کراتین می‌توان موهای خود را رنگ کرد؟

استفاده از رنگ و دکلره موی شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد. زیرا این فرایندها تعادل pH موها را به‌هم می‌زنند و موجب کاهش اثر کراتین می‌شوند. بنابراین بهتر است تا حداقل 6 ماه از رنگ و دکلره برای موهایتان استفاده نکنید.

آیا کراتینه باعث ریزش مو می‌شود؟

اگر کراتینه به‌درستی انجام شود و از محصولات باکیفیت استفاده کنید، نباید نگران ریزش مو باشید. با‌این‌حال در موهای بسیار ضعیف و آسیب‌دیده، ممکن است کراتینه‌کردن باعث ریزش و خرد شدن موها شود.

سخن نهایی

همان‌طور که گفتیم برای افزایش دوام کراتین مو و حفظ ظاهر همیشه صاف و سالم آن نیاز به دقت و توجه بیشتری دارید. این مراقبت‌ها ابتدا با استفاده از مواد کراتین اصل و باکیفیت آغاز می‌شود و سپس با استفاده از محصولات مراقبتی مانند بهترین شامپو مو بدون سولفات یا نرم کننده مو مخصوص ادامه پیدا می‌کند. روتین‌های مراقبتی که در این مقاله توضیح دادیم به شما کمک می‌کنند تا در نهایت از موهای صاف، درخشان و سالم خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *