راهنمای جامع خرید چسب پزشکی

راهنمای خرید چسب پزشکی

انواع چسب های پزشکی، پانسمان و جراحی با کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند که ممکن است این موضوع باعث سردرگمی شما هنگام انتخاب مناسب‌ترین نوع آن شود. بعضی از این محصولات با ضخامت و دوام بیشتر و تعدادی دیگر به‌صورت منعطف تولید می‌شوند. قابلیت چسبندگی دوطرفه یا یک‌طرفه از دیگر ویژگی‌هایی است که این کالاهای طبی را از یکدیگر متمایز می‌کند.

آشنایی با انواع مختلف چسب‌های پزشکی و کاربردهای آن‌ها به شما امکان می‌دهد تا بر حسب نیاز خود مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با این نوارها، انواع مختلف، کاربردها و نکات خرید آن‌ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چسب پانسمان

معرفی چسب پزشکی

معمولا از چسب‌های پانسمان و جراحی برای محکم نگه‌داشتن پانسمان در محل آسیب‌دیدگی استفاده می‌شود. دیگر کاربرد چسب های پانسمان جلوگیری از جابه‌جایی لوازمی مثل کاتترهای تزریق و دیگر تجهیزات درمانی است. این چسب‌ها به‌وسیله مواد اولیه گوناگونی مانند کاغذ، پارچه و پلاستیک تولید می‌شوند. با وجود این محصولاتی که در زمان عمل‌های جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اغلب از پارچه یا کاغذ ساخته شده‌اند.

قابلیت چسبندگی در دو سمت بعضی از انواع این نوارها وجود دارد و طراحی سایر انواع آن به‌صورت ساده و با امکان چسبندگی از یک سوی نوار انجام می‌شود. در بیشتر مواقع این کالاهای طبی را به رنگ سفید می‌سازند، اما ممکن است در زمان خرید چسب پزشکی با نوارهای تولیدشده در رنگ‌های دیگر نیز مواجه شوید.

برای استفاده از انواع چسب های پانسمان ابتدا پانسمان را به‌وسیله آن‌ها محکم می‌کنند و پس از اتمام بانداژ نوار را دور اندام و نواحی آسیب‌دیده می‌پیچند. بعضی از مدل‌های چسب پزشکی که به‌صورت استریل تولید شده‌اند، این قابلیت را دارند که بدون احتمال بروز عفونت و حساسیت به‌طور مستقیم روی محل زخم قرار بگیرند.

این محصول یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی است که از پوست آسیب‌دیده در برابر آلودگی‌ها، عوامل محیطی خطرناک و عفونت‌زا محافظت می‌کند. مواد اولیه استفاده‌شده برای ساخت آن موادی نازک و منعطف هستند که این موضوع باعث تسهیل نصب و جداسازی راحت آن‌ها از روی پوست می‌شود.

معمولا نوارهای جراحی توسط مواد ضخیم‌تر و بادوام‌تر تولید شده‌اند و از جابه‌جایی پانسمان ناحیه جراحت‌های عمیق جراحی جلوگیری می‌کنند.انواع چسب های پانسمان در اندازه‌ها و شکل‌های متنوع و با کاربردهای گوناگون در بازار وجود دارند و برای تهیه آن‌ها از داروخانه‌ها یا بعضی از فروشگاه‌ها به نسخه پزشک نیاز نخواهید داشت.

راهنمای انتخاب چسب پزشکی

انواع مختلف چسب‌های پزشکی با کاربردهای متنوع، ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصربه‌فرد در بازار وجود دارند. برای انتخاب بهترین نوع این محصول باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید که از آن جمله می‌توانیم به ناحیه پانسمان اشاره کنیم. مثلا برای پانسمان جراحت‌های روی صورت از چسب‌های ظریف و ضدحساسیت استفاده می‌شود، در حالیکه انواع چسب های پانسمان با ضخامت بیشتر برای نگه داشتن باند روی دست‌ها و پاها گزینه‌هایی مناسب هستند.

چسب پارچه‌ای زینک اکساید انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد و برای پانسمان اجزای متحرک بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید از نوارهای ساده برای پانسمان نقاط بدون انحنای بدن مثل ساعد دست و ساق پا بهره بگیرید.

انتخاب بهترین گزینه در میان انواع چسب های پانسمان با کاربردهای مختلف آسان نیست. توصیه می‌کنیم که با هدف خرید محصول مناسب این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید:

  • ضدحساسیت بودن نوار پانسمان؛
  • سازگاری با پوست؛
  • وضعیت پوست بیمار؛
  • سن بیمار؛
  • محل پانسمان؛
  • جنس تجهیزات پزشکی؛
  • محل نصب تجهیزات پزشکی؛
  • طول مدت استفاده.

تولید این محصولات به‌وسیله مواد اولیه با قابلیت تنفس، ماندگاری طولانی‌مدت، مقاومت در برابر آب و رطوبت از دیگر معیارهایی هستند که برای انتخاب بهترین نوع نوار پانسمان موردتوجه قرار می‌گیرند.

چسب پانسمان ضد آب

معرفی انواع چسب پانسمان

چسب‌های پانسمان به‌عنوان یکی از تجهیزات ضروری پانسمان و درمان در انواع متفاوت و با مزایا و معایب منحصربه‌فرد طراحی و تولید می‌شوند. آشنایی با ویژگی‌های این محصولات به شما امکان می‌دهد تا بر حسب نیاز خود بهترین نوع را انتخاب کنید.

نوار کاغذی میکرو منافذ

این نوار برای مصارف پزشکی، صنعتی و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و از یک لایه کاغذ کرپ و یک لایه چسب اکریلیک یا رابر تشکیل می‌شود.

از میان انواع چسب های پانسمان می‌توانیم این کالا را به‌عنوان پرکاربردترین آن‌ها معرفی کنیم. انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر رطوبت و امکان جداسازی آسان از پوست مهم‌ترین مزایای نوار کاغذی میکرو منافذ به‌حساب می‌آیند. استفاده نکردن از لاتکس برای تولید این چسب از ایجاد حساسیت جلوگیری کرده و این محصول را به گزینه‌ای مناسب برای پانسمان افرادی با پوست حساس تبدیل می‌کند. همچنین منافذ ریزی که روی این چسب قرار دارند، مانع از تحریک پوست می‌شوند.

حتما بخوانید  معرفی تجهیزات کمک تنفس

با وجود این چسب‌های کاغذی میکرو نافذ معایبی نیز دارند که از آن جمله باید به استحکام پایین، احتمال پارگی یا جدا شدن چسب اشاره کنیم. محکم نگه‌داشتن پانسمان و کاتتر اصلی‌ترین کاربردهای نوار کاغذی میکرو منافذ را تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم که هنگام استفاده از آن از تمیز و خشک بودن پوست اطمینان حاصل کنید.

چسب ترانسپور

انواع چسب های پانسمان ترانسپور قدرت چسبندگی بسیار زیادی دارند و در برابر رطوبت مقاوم هستند. به‌همین دلیل معمولا برای پانسمان مواضعی مورداستفاده قرار می‌گیرند که دچار خونریزی شده‌اند. این محصولات از پلیمرهای مصنوعی باکیفیت و قابل‌تنفس ساخته می‌شوند و نرم و انعطاف‌پذیرند. این ویژگی‌ها و برخورداری از منافذ مناسب باعث می‌شود که عرق، خون و ترشحات به‌سادگی از آن عبور کنند. این چسب همه‌کاره مقاومت بالایی دارد و به‌راحتی پاره نمی‌شود. می‌توانیم از احتمال تحریک پوست و ایجاد حساسیت به‌عنوان تنها نقاط ضعف آن نام ببریم.

چسب پارچه‌ای زینک اکساید

اصلی‌ترین کاربرد چسب های پانسمان زینک اکساید محکم نگه داشتن پانسمان است. برای تولید این کالای طبی از پنبه استفاده می‌شود که همین موضوع احتمال تحریک پوست را به حداقل می‌رساند. این نوارها که بدون ایجاد درد و آسیب از محل جدا می‌شوند، خاصیت ارتجاعی بالا، قدرت چسبندگی، استحکام طولانی‌مدت و جذب رطوبت بالایی دارند.

این محصول در بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی، جعبه کمک‌های اولیه خانه‌های سالمندان، محل کار، مدارس و منازل یافت می‌شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی عضلات، رباط‌ها و مفاصل هنگام ورزش کاربرد دارد.

چسب دوراپور

انواع چسب های پانسمان دوراپور با ابعاد مختلف به‌وسیله اکریلیک یا رابر در رنگ‌های سفید و خرمایی تولید می‌شوند و با هدف محکم نگه داشتن پانسمان و بانداژ مورداستفاده قرار می‌گیرند. استحکام و انعطاف‌پذیری بالا از نقاط قوت چسب‌های دوراپور به‌حساب می‌آیند. به‌دلیل برخورداری از این ویژگی‌ها در زمان نیاز به پانسمان مفاصل و نواحی منحنی بدن از این محصولات استفاده می‌کنند. این چسب ضدحساسیت برای بانداژ مناطق خشک و مرطوب مناسب است و در صورت تماس با خون، آب یا ترشح چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.

جداسازی این نوارها از پوست دشوار است و پس از جدا کردن نیز تا مدتی اثر چسبندگی آن روی پوست باقی می‌ماند. اگر قصد دارید که از چسب‌های دوراپور به‌منظور پانسمان استفاده کنید، کافی است نوار را در اندازه موردنیاز برش بزنید.

چسب ها پانسمان شفاف

چسب پزشکی شفاف

انواع چسب های پانسمان نامرئی یا شفاف به‌وسیله مواد اولیه‌ای مثل کاغذ، پارچه، وینیل و پلی‌اورتان در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و با اهداف گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کاربرد چسب های پانسمان شفاف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محکم کردن کاتترهای داخل وریدی، لوله‌ها، پانسمان روی زخم‌ها و جراحت‌های ناشی از جراحی است. این نوارها ضدحساسیت و ضدآب هستند و با استفاده از مواد قابل‌تنفس و شفاف ساخته می‌شوند که همین ویژگی‌ها از ایجاد تحریک پوست و بروز عفونت جلوگیری می‌کنند.

در صورت استفاده طولانی‌مدت از چسب‌های پزشکی نامرئی ممکن است، جداسازی آن‌ها از پوست دشوار باشد. به‌علاوه احتمال بروز حساسیت به این محصولات در افرادی با پوست بسیار حساس وجود دارد. با وجود این معایب، مزایای فراوان این کالای طبی آن را به یکی از ضروری‌ترین تجهیزات پزشکی تبدیل کرده‌اند.

نوار جراحی میکروفوم

انواع چسب های پانسمان در اندازه‌های متنوعی تولید می‌شود و برای محکم کردن پانسمان‌ها، لوله‌ها، کاتترها و دیگر تجهیزات پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. استحکام، مقاومت بالا در برابر رطوبت و تولید شدن توسط مواد فومی قابل‌تنفس از ویژگی‌های مفید آن به‌حساب می‌آیند. از دیگر مزایای انواع چسب های پانسمان میکروفوم می‌توانیم به مواردی مثل جلوگیری از تحریک و ایجاد حساسیت اشاره کنیم.

به‌خاطر همین ویژگی از این نوار جراحی برای پانسمان افرادی با پوست حساس استفاده می‌کنند. مقاومت بالا، امکان جداسازی آسان از پوست و باقی نگذاشتن آثار چسبندگی روی بدن از دیگر دلایلی هستند که این محصول را به یکی از تجهیزات پرکاربرد تبدیل می‌کنند.

می‌توانیم گران بودن قیمت و از دست دادن اثر چسبندگی در صورت استفاده روی نواحی خیس و مرطوب را به‌عنوان تنها معایب آن معرفی کنیم. این محصولات جزء مهمی از مراقبت‌های درمانی به‌حساب می‌آید و به جلوگیری از بروز عفونت کمک می‌کند.

چسب ضد آب

چسب پانسمان ضد آب که برای بستن پانسمان و محکم کردن لوله‌ها و تجهیزات پزشکی روی پوست بیمار کاربرد دارد، از یک ماده بادوام و مقاوم در برابر رطوبت ساخته می‌شود. این موضوع از تماس رطوبت با زخم‌ها و جراحت‌ها جلوگیری می‌کند و احتمال بروز عفونت را کاهش می‌دهد. معمولا در زمان استحمام یا شستشوی ناحیه آسیب‌دیده از این محصول استفاده می‌کنند. چسب‌های ضدآب که با نام چسب حصیری نیز شناخته می‌شوند، در مقایسه با دیگر انواع چسب های پانسمان از دوام بیشتری برخوردارند و پوست را تحریک نمی‌کنند.

با وجود این ممکن است جدا کردن آن از پوست باعث ایجاد درد و سوزش شود و چسباندن آن به لوله‌های پلاستیکی و تجهیزات سیلیکونی پزشکان را با مشکل مواجه کند. همچنین قیمت این نوارها نسبت به بعضی از دیگر انواع چسب‌های پانسمان بیشتر است.

حتما بخوانید  آشنایی با زگیل تناسلی وچطور تشخصیش بدیم

در صورت نیاز می‌توانید این چسب‌ها را به‌صورت مستقیم روی زخم‌های باز قرار دهید تا از ورود آلودگی به داخل بدن و بروز عفونت جلوگیری کنید. این کالای طبی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف با بافت و ضخامت گوناگون تولید می‌شود. همچنین یک طرف بعضی از آن‌ها خاصیت چسبندگی دارد و بعضی دیگر به‌صورت ساده و غیرچسبنده طراحی شده‌اند.

در صورت خریداری انواع چسب های پانسمان ضدآب با ضخامت بالا باید بدانید که احتمالا برای چسباندن آن به محل موردنظر با مشکل مواجه خواهید شد. از سوی دیگر چسب‌هایی با ضخامت بسیار پایین دوام مناسبی ندارند و در زمانی کوتاه خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در زمان انتخاب به تناسب میزان ضخامت چسب پانسمان ضد آب با نوع زخم و ناحیه پانسمان و جنس تجهیزات پزشکی توجه داشته باشید. استفاده از این نوارها را برای محکم نگه‌داشتن تجهیزات پزشکی با لبه‌ها یا نوک تیز توصیه نمی‌کنیم.

چسب ضدحساسیت

احتمال حساسیت‌زایی این نوارها در مقایسه با دیگر انواع چسب های پانسمان بسیار کمتر است. همچنین به‌آسانی به پوست می‌چسبند و بدون ایجاد درد و آسیب جدا می‌شوند. این ویژگی و مقاومت بالای آن‌ها باعث شده است که از این محصولات برای پانسمان نوزادان، کودکان و سالمندان استفاده کنند. معمولا پس از انجام عمل‌های جراحی نیز برای بانداژ جراحت‌ها از چسب‌های ضدحساسیت بهره می‌گیرند. به‌علاوه تولید شدن آن‌ها از موادی با قابلیت تنفس به تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

معمولا انواع چسب های پانسمان ضدحساسیت را از مواد فاقد لاتکس تولید می‌کنند. در صورت استفاده از آن‌ها به‌جای محصولات ساخته‌شده به‌وسیله پنبه یا نایلون احتمال تحریک پوست و ایجاد آلرژی به حداقل می‌رسد. وزن سبک و مقاومت در برابر آب از دیگر مزایای این کالای طبی به‌شمار می‌روند.

این چسب‌ها به‌سادگی به پوست نمی‌چسبند. با وجود این جداسازی‌شان پس از دوره مصرف طولانی‌مدت دشوار است و باعث تحریک و قرمز شدن پوست می‌شود.

چسب الاستیک

این چسب پانسمان کاربردهای فراوانی دارد و با استفاده از موادی مثل پنبه، نایلون یا پلی‌استر با هدف ثابت نگه داشتن باند یا پانسمان در جای خود ساخته می‌شود. استحکام و مقاومت بالا، کاهش احتمال تورم و کبودی و فراهم کردن امکان اکسیژن‌رسانی به محل آسیب‌دیده از مهم‌ترین مزایای این نوارها به‌شمار می‌روند. با وجود این استفاده از آن‌ها در بعضی اوقات منجر به تحریک پوست بیمار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *