آشنایی با انواع دستکش‌ها، ایمنی و کاربرد‌ آنها

آشنایی با انواع دستکش‌ها، ایمنی و کاربرد‌ آنها

در دنیای امروز دستکش ها کاربردهای بسیاری دارند؛ از مصارف پزشکی تا استفاده های روزانه در منزل. با توجه به فعالیت مدنظرمان دستکش مناسب را باید انتخاب کنیم. اگر علاقه مند هستید درباره دستکش ها بدانید، در مطالب زیر در مورد آشنایی با انواع دستکش ها، ایمنی و کاربرد آنها به شما می گوییم.

انواع دستکش ها

دستکش ها با توجه به کاربردهایی که دارند، دارای انواع و مدل های گوناگون هستند که به بررسی آن ها می پردازیم.

دستکش لاتکس

این ارزان ترین و رایج ترین دستکش در صنایع شیمیایی است. البته دستکش لاتکس مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی ندارد و بیشتر برای صنایع غذایی و دارویی می باشد زیرا دستکش در برابر عوامل بیماری زا خون مقاوم است. این دستکش حساسیت زا بوده و در افراد دارای پوست حساس و صنایع پتروشیمی باعث ایجاد آلرژی می شود که اغلب از دستکش استفاده می کنند. نیتریل در کار آنها است زیرا نیتریل دستکش مقاومت خوبی در برابر بنزین، نفت و سایر حلال های پتروشیمی دارد.

دستکش نیتریل

انواع دستکش ها
انواع دستکش ها

نیتریل دستکش از اکریلونیتریل ساخته شده است و خاصیت ارتجاعی بسیار خوبی مانند لاتکس دستکش دارد. به علاوه نیتریل دستکش مقاومت بسیار بالایی دارد و برای مصارف صنعتی و عمومی استفاده می شود.

نیتریل دستکش به طور کلی نسبت به دو نوع دیگر دستکش لاتکس و وینیل مقاوم تر در برابر پارگی و سوراخ شدن است، اما نسبت به سایر دستکش ارزان تر و ضعیف تر است. همچنین نیتریل دستکش در مقایسه با وینیل انعطاف پذیرتر و ضخیم تر است.

دستکش هوبارت

چرم بلند دستکش که از کل ساعد کاربر در هنگام جوشکاری محافظت می کند. این دستکش با توجه به قیمت مقرون به صرفه خود گزینه مناسبی برای استفاده در فرآیندهای جوشکاری صنعتی و ساختمانی می باشد.

دستکش بوتیل

دستکش بوتیل بیشتر برای کار با گازهایی مانند هیدروژن، سیانید و کلر استفاده می شود، زیرا بوتیل دستکش در برابر نفوذ این گازها بسیار مقاوم است. این ویژگی حتی در ساخت لاستیک ها برای جلوگیری از ورود و خروج گاز و در لباس های نظامی برای جلوگیری از تماس گازهای سمی با بدن سربازان استفاده می شود. یکی از مشکلات استفاده از بوتیل دستکش هزینه بالای آن است. بوتیل یکی از گران ترین مواد در تولید دستکش صنعتی است، اما بسیار ایمن است.

خرید دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دستکش مخصوص مکانیکی

بهترین دستکش برای مکانیک باید دستکش باشد که عایق حرارت باشد و از ورود روغن به دست جلوگیری کند و همچنین باید به موارد مختلفی مانند انعطاف پذیری، راحتی و … توجه شود. یافتن یک دستکش که بتواند به عنوان یک دستکش ایده آل برای یک مکانیک عمل کند تقریبا غیرممکن است. (از آنجایی که نمی توانید در یک نوع دستکش به طور همزمان تعداد زیادی ملک را پیدا کنید). به همین دلیل لازم است با توجه به راحتی خود و اینکه کدام ویژگی ها برای شما مهم تر است ، دستکش مناسب را انتخاب کنید. البته می توانید برای این کار از دستکش های یکبار مصرف نیز استفاده کنید که معمولا از وینیل ساخته شده اند و فقط برای محافظت از دست ها در برابر آلودگی عمل می کنند. (از دفاع بدنی ضعیف تری نسبت به دستکش دائمی برخوردار است).

دستکش برشکاری

ضد برش دستکش نوعی محافظ دستی در برابر بریدگی های شدید است و در هنگام کار با اجسام تیز استفاده می شود. این محصول دارای لایه ضخیم و فشرده لاتکس بر روی کف دست می باشد. بدنه این محصول معمولاً از پارچه های کشسانی ساخته می شود که به خوبی روی دست قرار می گیرد و انگشتان کاربر به خوبی با یکدیگر تماس دارند.

حتما بخوانید  نکات مهم در خرید ضدعفونی کننده سطوح

یکی از ویژگی های دستکش مقاوم برش این است که نباید در کار اختلال ایجاد کند و به راحتی در دست است. همچنین به راحتی نمی شکند و عمر و دوام بالایی دارد. باعث گرما و حساسیت نمی شود، مقاومت خوبی در برابر سایش دارد و از سر خوردن اجسام روی دستکش جلوگیری می کند. اغلب این دستکش ها از پارچه پلی اتیلن و یک لایه نیتریل روی آن (کف دست برای جلوگیری از سایش و غیره) ساخته شده اند.

دستکش برای کار با اسید

دستکش یک دستکش ضد اسید است که به دلیل داشتن پوشش PVC در برابر مواد اسیدی، مواد قلیایی، مواد شیمیایی و بیولوژیکی مقاوم است. معمولا آستر داخلی دستکش از پنبه نرم (کتانی) ساخته شده است.

این دستکش ها مقاومت خوبی در برابر مشتقات نفتی، مواد شیمیایی خورنده، اسیدها، بازها، حلال ها، روغن های معدنی و صنعتی، چربی ها و روغن ها، دامپروری، دام، طیور، کشتارگاه ها و کشاورزی دارند. در پایان ایمنی دستکش، یعنی. میخ و کف دست، از لایه پی وی سی سمباده ای استفاده شده است که حفاظت ضد لغزش خاصی در کف دست ایجاد می کند. همچنین باعث افزایش سطح چسبندگی برای ایجاد ایمنی بیشتر در هنگام کار با تجهیزات متحرک و در هر دو شرایط محیطی خشک و مرطوب محیطی می شود.

دستکش ضد حلال

این دستکش برای کار با مواد شوینده، مواد اسیدی، حلال ها و اکثر مواد شیمیایی مناسب است و توصیه می شود بدون دستکش مناسب به این مواد دست نزنید.

دستکش موجود در بازار دارای اندازه هایی از مچ تا آرنج و شانه است. کاربر باید با توجه به محیط و شرایط کاری خود دستکش در اندازه مناسب تهیه کند.

ضد حلال ها و مواد شیمیایی دستکش عموماً ضد نفوذ مایعات هستند و با توجه به این ویژگی می توان از آنها برای کار در کارخانه ها و کارگاه ها مثلاً در کارخانه های بتن و سیمان برای جداسازی زباله و یا کار با مواد شوینده استفاده کرد. استفاده شده.آنتی حلال نیتریل دستکش، دستکش برای کار با حلال های صنعتی مناسب است.

دستکش کار با فرآورده های نفتی

ماده ضد روغن دستکش (نیتریل) انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کار و فعالیت خاصی ساخته می شوند.این ضد حلال دستکش به دلیل داشتن پوشش لاتکس در برابر نفوذ و خوردگی ناشی از کار با حلال ها مقاوم است و پلیمر متخلخل آن مانع از دست از گرم شدن دست و عرق نکردن دست، علاوه بر این این دستکش کمی ظرافت دارد و در کار اختلالی ایجاد نمی کند. مناسب برای استفاده در صنایع شیمیایی، پالایشگاه های نفت، صنایع غذایی، صنایع رنگ و چاپ، صنعت خودرو و غیره.

مسائل ایمنی مهم هنگام انتخاب دستکش مناسب

1-دستکش که انتخاب می کنید نباید از تسلط و دقت شما در کار بکاهد و فعالیت شما را محدود نکند.

2- نکته مهم دیگری که در انتخاب دستکش مناسب باید در نظر گرفت، جنس و کیفیت آن است تا باعث تعریق و حساسیت نگردد.

دستکش مقاوم در برابر برش، دستکش کار، دستکش فلزی، جوشکاری، اطفای حریق، چرم، آزمایشگاهی، ضربه گیر، ضد برق و ضد اسید از انواع دستکش ایمنی هستند و در کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات مهم در استفاده از دستکش پزشکی

هنگام استفاده از انواع داروهای دستکش باید به نکات زیر توجه کنید:

1- تمام دستکش پزشکی برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده است. استفاده مجدد از آنها در هر زمینه ای توصیه نمی شود.

2-دستکش طبی را در همان بسته بندی اصلی نگهداری کنید. فقط زمانی که به دستکش نیاز دارید، شماره مورد نیاز خود را از بسته بندی حذف کنید.

3- جعبه دستکش را نزدیک سطل زباله یا محیط آلوده قرار ندهید.

حتما بخوانید  راهنمای کامل در مورد بیماری دیابت؛ انواع، علائم، تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان

 4-دستکش را در جیب لباس خود یا در محیط های آلوده دیگر قرار ندهید.

5-اگر دستکش استفاده شده شما آلوده به مواد خطرناک است، آن را در یک کیسه در بسته قرار دهید و سپس در سطل زباله بیندازید.

 برای خرید دستکش پزشکی با کیفیت نکاتی مهم وجود دارد که باید حتما این نکات را در نظر بگیرید.

خرید دستکش پزشکی
خرید دستکش پزشکی

عوامل مهم در انتخاب و خرید دستکش پزشکی

انتخاب نوع دستکش کاملاً به خواسته ها و نیازهای شما بستگی دارد. یعنی ابتدا باید مشخصات هر نوع دستکش پزشکی را به دقت بررسی کنید و سپس با توجه به درخواست خود بهترین گزینه را برای خرید دستکش پزشکی انتخاب کنید.

اما به طور کلی برای انتخاب تجهیزات پزشکی و خرید دستکش پزشکی می توان به نکاتی مانند اندازه، قیمت، برند سازنده، ویژگی ها و کاربردها، نقاط ضعف و قوت دستکش و … توجه کرد.

کاربرد دستکش ایمنی

کار با مواد شیمیایی به دستکش های مختلف برای محافظت بسته به نوع نیاز دارد. دست ها باید به طور کامل از مواد شیمیایی محافظت شوند، چه در بیمارستان یا مرکز آزمایش کار می کنید. دستکش هایی که برای این موارد ساخته می شوند از مواد ضخیم تر و مواد معمولی که برای دستکش های شیمیایی استفاده می شود که عبارتند از: لاستیک، بوتیل، نیتریل و PVC ساخته می شوند.

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی

ایمنی دستکش به عنوان تجهیزات اولیه و ایمنی در مشاغل مختلف محسوب می شود که هر فردی می تواند در یکی از مشاغل پرخطر مانند جوشکاری، برشکاری، صنایع شیمیایی و … فعال باشد. به ویژه مهم است که متناسب با کار باشد.

هنگامی که قصد خرید دستکش ایمنی را دارید، انتخاب های زیادی وجود دارد که می تواند شما را کمی سرگرم کند. استفاده از دستکش ایمنی از دستان شما در برابر همه خطرات و بیماری های پوستی محافظت می کند. برخی افراد آن را ترجیح می دهند.

 هنگام کار از دستکش استفاده نکنید زیرا فکر می کنند ایمنی دستکش سرعت عمل یا مهارت فرد را کاهش می دهد. اما این بی احتیاطی باعث آسیب به دست ها می شود و گاهی صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

به همین دلیل استفاده از گاردهای دستکش که هم از دست ها کاملا محافظت می کند و هم مانع سرعت عمل و مهارت های فردی نمی شود بسیار مهم است.

در مطالب زیر نکاتی را درباره انتخاب و خرید دستکش ایمنی به شما خواهیم گفت.

نحوه انتخاب و خرید دستکش ایمنی

برای انتخاب و خرید دستکش ایمنی مناسب، نکات زیادی باید در نظر گرفته شود، از جمله:

1-اولین و مهمترین عامل در انتخاب دستکش نوع فعالیت است.

 2-اندازه متناسب با اندازه و دست کوچک برای جلوگیری از چسبیدن و لیز خوردن دستکش در دست

3-انتخاب دستکش با توجه به صنعتی که فرد در آن شاغل است و بالاترین سطح ایمنی

4- مصالح و مصالح ساختمانی دستکش باید با مصالح مربوط به کار هماهنگ باشد.

5-جوشکار باید در داخل دستکش احساس راحتی کند و دستش عرق نکند.

حتما برای خرید دستکش ایمنی این نکات را در نظر بگیرید تا با خیال راحت از آن به هنگام کار استفاده کنید.

دستکش Safety از مواد مختلفی مانند مواد پلیمری، کتان، چرم طبیعی و مصنوعی، پنبه و غیره ساخته شده است. هنگامی که تکنسین با فلزات یا سایر اشیاء تیز کار می کند، ممکن است انگشتان او بریدگی، خراشیدگی و زخمی پیدا کنند. دستکش Safety معمولاً به صورت زنجیر است و پارچه آن فلزی است و از دست و انگشتان در برابر همه خطرات محافظت می کند.

این سبک دستکش با نام های فلزی، زرهی و زنجیری دستکش شناخته می شود و بیشتر در تراشکاری و قصابی استفاده می شود. که شما میتوانید انواع دستکش ها رو از فروشگاه اینترنتی باندپیچی خریداری کنید. https://bandpichi.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *